Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

Lemmer Ahoy, dag 2

Gepubliceerd op:

Een geheel andere dag dan gisteren. Hadden we gisteren te weinig wind, vandaag was het zo nu en dan wel erg veel. In de ochtenduren moest er natuurlijk al een beslissing worden genomen welke fok gebruikt zou worden. De keus werd de zwaarweerfok. Dat was een goede keus, maar in de 1e wedstrijd hebben we meerdere momenten gehad dat we beter af waren geweest met de midweerfok.
Dit keer was de start geen probleem. De wind kwam vanuit Lemmer de baai inwaaien richting het IJsselmeer en dus werd de startlijn uitgelegd buiten de 4km, zodat we allemaal tegen de wind in naar lemmer moesten laveren. Het 10 minutensein klonk mooi op tijd. Wij lagen ook mooi bij het startschot en ook nog eens op volle snelheid. Het was een perfecte start. Maar er zat wel een heel lang kruisrak aan te komen, want we moesten zeilen richting het strand bij Lemmer, waar de hoogste ton lag. Er waren overigens maar 2 tonnen, dus het was gewoon heen en weer zeilen.
Maar in het kruisrak merkten we dat we net te kort kwamen. Het skûtsje van Heerenveen, dat we gisteren achter ons konden houden liep nu sneller. Ondanks tactisch zeilen moesten we Heerenveen voor laten gaan en zij liepen daarna flink op ons uit. Wij zelf dachten dat dit vooral aan de fok te wijten was, want het waaide net niet hard genoeg voor deze fok.
Het daarna zeer lange rak voor de wind, tot buiten de 4km, gaf geen problemen. Maar de wind werd wel sterker en de mannen op het voordek hadden hun handen vol om de fokkeloet niet omhoog te laten waaien. Bij dit soort winden staat die fokkeloet soms zo krom als een hoepel en iedere keer dreigt het gevaar van breken. Maar ach, het gaat ook al jaren goed, dus daar vertrouw je ook deze keer weer op.
Hierna de 2e route in, wat ook meteen de laatste route werd. In dit kruisrak was beduidend meer wind en dus was de fok nu beter te hanteren. Dat merkten we ook, want wij verloren nu geen positie meer. Wij deden goed mee, maar de afstand naar de skûtsjes voor ons was te groot om hen te bedreigen. De skûtsjes achter ons waren ook  geen bedreiging meer voor ons. Uiteindelijk kwamen we als 5e over de finish, een uitslag waar wel tevreden mee konden zijn.

Hierna hadden we ongeveer 1,5 uur rust, want om 14.00 uur was de start van de 2e wedstrijd. Wij zijn voor anker gaan liggen, vlak bij de dijk van Lemmer. Daar hebben we gesproken over wat we moesten met de hardere wind. De afspraak was dat we eerst gingen zeilen en aan de hand daarvan zouden bepalen wat er moest gebeuren.
Toen we rond 13:15 uur weer zeilden, bleek al snel dat de wind nog verder was aangetrokken. Het zeil ging dus weer naar beneden en we hebben er een reef ingedraaid. Een goede beslissing, want de hele wedstrijd van die middag was vlagerig en meerdere keren moesten de schoten los worden gelaten om niet te schuin te gaan.
De start was een tegenvaller voor ons. Niet dat we slecht starten, maar direct na de start kwam de speedboot van de Zevenwolden voor ons langs, die aan alle skûtsjes het bericht doorgaven dat er een algeheel valse start was. Jammer, erg jammer.
We moesten daarna behoorlijk lang wachten, want de startprocedure van de 2e start kwam pas na de starts van de andere 2 klassen skûtsjes. Maar uiteindelijk liep onze procedure weer en wij zagen dat op de Shantyman, het startschip, de zwarte vlag was gehesen. Dat betekent dat ieder skûtsje, dat in de laatste minuut over de startlijn kwam, meteen werd gediskwalificeerd. Helaas voor het skûtsje van Earnewâld waren zij te vroeg en zij konden de wedstrijd verlaten.
Onze 2e start was slecht. Wij kwam niet goed weg en moesten meerdere keren door de wind, omdat we steeds onder de zeilen van andere skûtsjes kwamen te liggen. Dan krijg je zogenaamd”vuile” wind en daarmee kun je niet goed zeilen. Het dieptepunt kwam bij het naderen van de hoogste ton. Wij kwamen eerst op stuurboord aan zeilen, maar omdat op bakboord ook enkele skûtsjes naderden, zijn wij meegedraaid richting de hoogste ton. Normaal zouden wij die ton wel aan kunnen zeilen, maar de bakboord liggende skûtsjes gaven ons veel “vuile” wind. Hierdoor konden wij onvoldoende hoogte lopen en toen wij vlak bij de ton waren kon Johannes alleen maar besluiten om een extra rondje te draaien en de ton nog een keer te naderen. Wij konden de ton niet bezeilen.
Ik moet wel zeggen dat we in het 2e kruisrak gelukkig konden laten zien dat het Lemster Skûtsje best wel goed loopt. Want wij gingen als 25e om de hoogste ton, maar toen we de hoogste ton weer naderden, hadden wij al weer 9 skûtsjes ingehaald. De uitslag was dus 16e. Niet een uitslag waar je erg blij van wordt, maar als je kort voor de finish nog 25e ligt, dan moet je toch tevreden zijn.

We staan nu 9e in het klassement en zullen zien of we morgen. op de slotdag, nog een keer goed mee kunnen doen. U kunt dat hier weer lezen.
Overigens staan alle uitslagen op de website van watersportvereniging De Zevenwolden.