Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

9 augustus 2012: Lemmer (L), Lemmer 1e

Gepubliceerd op:

Kan het mooier? Winnen als Lemster skûtsje op de Lemster dag? Misschien wel als je Sneker bent, want die werd 2e en meteen ook kampioen van de SKS 2012. Maar onze vreugde was er niets minder om. Geweldig was dat en wat een ontlading toen het schot klonk. Veel Lemsters zullen deze vreugde met mij delen, want zij zaten natuurlijk op de dijk naar ons te kijken.
Maar wat een wedstrijd was het.
De start was door ons bepaald aan de onderste kant van de startlijn. En zelfs daar bleek het moeilijk om te starten, want wij konden de laagste ton maar net halen. Met een ruimte van hooguit één meter gingen wij bij de startton langs. Maar daarna ging het fantastisch. Wij maakten een krachtige slag in de richting van het stoomgemaal en wilden daar door de wind om stuurboord zeilend naar de hoogste ton te gaan. Maar de wind was zo verschrikkelijk schifterig, dat er geen peil op te trekken viel. Want achter ons kregen de skûtsjes een veel ruimere wind en zij konden veel hoger naar die hoogste ton. Dus toen wij stuurboord lagen moesten wij eerder terug zeilen dan dat wij naar de ton zeilden. Wij kwam vervolgens de bakboord liggende skûtsjes tegen van Drachten en Langweer, die wij beiden voor hebben laten gaan. Wij zeilden dus achter hen langs en lagen daardoor, zij het theoretisch, op de 3e plaats. Maar we waren nog niet bij de hoogste ton en de wind liet zich echt van alle kanten zien. Dus, terwijl wij achter Drachten en Langweer langs gingen, bleek even later dat wij ook al op koers lagen op de hoogste ton. Drachten en Langweer waren veel verder doorgezeild naar het stoomgemaal en verloren daardoor hun theoretische voorsprong. Wij gingen als 1e om de hoogste ton.
Daarna voor de wind naar een ton bij de Noordoostpolderdijk en dan opnieuw een kruisrak naar de het Lemster strand. Wij bleven, na het ronden van de ton, mooi bakboord zeilen tot aan de dijk bij Polem, en daarna stuurboord uit het IJsselmeer weer op. Achter ons was Bolsward, die exact dezelfde slag maakte. Toen zij bij de dijk kwamen en door de wind gingen bleek echter dat de wind behoorlijk was gedraaid en zij konden, ook op stuurboord in één keer naar de ton bij de pier zeilen. Wij moesten nog een keer door de wind en verloren veel terrein. Bolsward ging voor ons langs, en ruim ook, en zij namen de leiding over. Wij volgden, gelukkig zou ik bijna zeggen, op een 2e plaats. Maar in het ruimwindse rak naar de 2e ton bij de Noordoostpolderdijk viel mij wel op dat Bolsward zo ver voor ons lag, dat het niet reëel leek dat wij hun voorlopig konden bedreigen.
Maar op ons achterdek werd wel een route bepaald, die rekening hield met de schifterige wind. En dat deed vertûten, want de laatste slag in dat kruisrak bleek dat Bolsward de wind tegen had. Wij juist mee en opnieuw konden wij als 1e de hoogste ton bij het stoomgemaal ronden. Daarna werd het een race die niet is toegestaan voor hartpatiënten. Wat een spanning, wat een stress, maar vooral ook wat een zorgen. Dan weer draaide de wind fantastisch voor ons, maar even later was het weer super slecht. Ik zag dat vanuit het achterveld het skûtsje van Sneek langzaam aan naar voren kwam. Hadden zij de wind nu steeds mee? Ik wist het niet. Ik wist alleen maar dat Sneek zo langzamerhand een concurrent begon te worden. Die concurrent was tot nu steeds Bolsward. Zij probeerden ook van alles, maar toen zij bij de dijk bij Polem een tussenslag maakten, gingen zij in de fout. Nou ja, de wind werkte niet mee. Sneek, die inmiddels al 3e lag, volgde dezelfde lijn als ons, en dat bleek de winnende slag. Dus wij liepen uit op Bolsward, maar Sneek won ook van Bolsward. Wij dus voorop en Sneek achter ons aan. En geloof mij, die wil je niet achter je aan hebben. Dat is een skûtsje, dat niet te bezeilen is. Ik heb wel 3 keer gedacht dat zij de wind steeds beter kregen nadat wij een kruisrak ingingen, maar bij de 4e keer besefte ik mij dat Sneek gewoon veel hoger kon dan ons. En dan hebben we het niet over een verschil van 5 graden of zo, nee, zij zeilden gewoon wel 20 graden hoger. Ook nu kan ik dat nog niet echt geloven, maar ik zag het wel gebeuren. Of zou het toch de wind zijn geweest? Dat zal wel altijd een vraag blijven.
Maar uiteindelijk, in de laatste route, kwam Sneek zo dicht bij ons dat wij zelfs een verdedigende slag maakten om Sneek te volgen. Dat bleek niet juist, want terwijl Sneek gewoon in zijn eigen slag bleef, zagen wij de wind weer wegdraaien en moesten wij direct weer door de wind. Wij verloren daardoor veel snelheid en toen wij de ton bij de pier naderden lag Sneek naast ons en aan de binnenste kant van de ton. Zij lagen dus, theoretisch, voor. Maar na het ronden van de ton moesten wij voor de wind weer naar de Noordoostpolderdijk en toen lagen wij plotseling aan de binnenkant van de ton, omdat de komende ton stuurboord gerond moest worden. En die voorsprong hielden wij tot de ton. Na het ronden van de ton lag Sneek in onze vuile wind en daar hadden zij, gelukkig, veel nadeel van. Met regelmaat zag je dat hun fok klapperde en zij konden ons daardoor niet inhalen. Ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat zij zonder onze vuile wind hoger en sneller konden dan ons en ik betwijfel of wij dan voldoende macht hadden gehad om Sneek nog te bedreigen. Dat skûtsje is gewoon een klasse apart. Dus ook een terechte kampioen.
Maar voor ons telde de dagoverwinning dus wij bleven tot het uiterste strijden. Dat gevoel zal Sneek iets minder hebben gehad, want ook op deze 2e plaats zouden zij kampioen worden. Daardoor zal dit kruisrak in ons voordeel uitgevallen zijn. Wij liepen zelfs eerst uit op Sneek, maar toen wij de slag bij het stoomgemaal maakten naar de hoogste ton, zag ik dat wij de wind opnieuw slecht troffen. Wij liepen onvoldoende hoogte en kwamen uiteindelijk op een koers te liggen die onder de ton uitkwam. Sneek, die maar 100 meter achter ons voer, had deze wind niet en bleef zijn koers op de hoogste ton houden. Wij moesten dus nog een extra slag maken naar de hoogste ton en meteen daarna weer door de wind om de ton te ronde. Maar tijdens het ronden van de ton zag ik dat Sneek plotseling enorm afviel. Ook kregen zij de wind plotseling vanuit een andere, voor hun ongunstige richting. Zij moesten daardoor een opschieter maken om de ton te ronden. Dan is flink doorzeilen en dan vlak bij de ton tegen de wind insturen en met de snelheid die je hebt doordrijven tot je de ton bent gepasseerd. Maar dat kost wel extra tijd en die extra tijd die Sneek daar nodig had was in ons voordeel, want wij bleven een, zij het niet al te grote, voorsprong houden op Sneek. Wij zagen dat de wedstrijdcommissie, die overigens de hele middag aan het werk is geweest met het slepen van de tonnen om een mooie wedstrijd te houden, de finishlijn had neergelegd bij de ton bij de pier.
Opnieuw maakten wij de slag naar de dijk bij Polem. Dezelfde slag die ons in de 1e route een plek kostte. Maar nu ging het wel goed. Sneek stuurde wel hoger dan ons, maar toen wij weer door de wind gingen om het IJsselmeer op te gaan stuurde Sneek met ons mee. Zij hadden onvoldoende voorsprong en als zij door bleven zeilen kwamen zij op stuurboord op ons aan. Ik vond dat overigens ook sportief van Sneek, want hierdoor hadden wij op dat moment de overtuiging dat wij de wedstrijd gingen winnen. En dat deden we.
Op het startschot was het een geweldige ontlading bij ons aan boord. Dit was de 1e overwinning van Johannes. Geweldig en ik wens Johannes nog vele toe. Voor mij persoonlijk ook een bijzondere, want dit was mijn laatste wedstrijd op Lemmer en die afsluiten met een overwinning is alles wat je je kunt wensen.
Blijft tot slot nog over de prijsvraag die vorige week is geplaatst op onze website. Wij hebben besloten dat pas volgend weekend de uitslag bekend gemaakt zal worden. Dus deelnemers kunnen daardoor hun oplossing ook inzenden tot en met volgende week zaterdag. Volgende week zondag gaan wij bekijken wie de winnaar is en dat dan bekend maken, opnieuw op de website.

De limerick van Stoffel Zandstra:

Yn ús eigen Lemster baai
fûn De Lemmer hjoed syn draai
want hy wist foar it earst te winnen
ja de earste priis is binnen
prachtich dien hear mannen: fraai

uitslag/stand:

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 Snk 3 4 9 2,6 0,9 0,9 0,9 0,9 2 2 26,2 9,0 17,2
2 B 4 7 0,9 2 3 4 5 4 9 4 42,9 9,0 33,9
3 G 0,9 8 4 9 14 2 3 2 5 3 50,9 14,0 36,9
4 E 5 0,9 8 0,9 7 13 6 9 4 6 59,8 13,0 46,8
5 HM 11 6 5 5 4 10 2 10 3 5 61,0 11,0 50,0
6 J 9 2 2 6 10 11 9 7 0,9 10 66,9 11,0 55,9
7 L 2 9 6 3 8 6 7 12 14 0,9 70,9 14,0 56,9
8 D 10 12 7 7 2 5 8 6 6 7 70,0 12,0 58,0
9 H 14 11 3 14 6 3 4 3 8 9 75,0 14,0 61,0
10 W 12 3 13 4 5 7 12 8 14 11 89,0 14,0 75,0
11 Lwd 6 10 11 10 9 9 13 5 7 14 94,0 14,0 80,0
12 SWH 8 5 10 8 14 12 10 11 14 12 104,0 14,0 90,0
13 Lng 7 13 12 11 14 8 11 13 10 8 107,0 14,0 93,0
14 LM 13 14 14 12 11 14 14 14 11 13 130,0 14,0 116,0
groen=3 extra punten
blauw=gemiddelde van de wedstrijden
rood=protest/averij/niet gefinished