Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

9 augustus 2006, Lemmer: vijfde

Gepubliceerd op:




(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

We zijn weer op De Lemmer. Een water waar het Lemster Skûtsje bijna altijd goed zeilt. Vandaag werd de wedstrijd georganiseerd door de commissie van Leeuwarden. Tijdens het palaver werd aangegeven, dat de wind in de middag aan zou halen tot windkracht vier dan wel vijf. Om die reden hebben we onze tuigage niet veranderd.

Toen wij aan het inzeilen waren, stond er erg weinig wind en daarom hebben we het grootzeil laten zakken om alle ra-banden wat losser aan te knopen. Dit zijn de touwen waarmee het grootzeil aan de mast vastzit. Hierdoor creëer je wat meer bolling in het zeil, zodat er met weinig wind voldoende druk blijft. Het nadeel bij harde wind is, dat je dus teveel druk krijgt, waardoor het skûtsje in plaats van hard, scheef gaat.

Op het 10-minuten-sein was er absoluut geen wind en de start lag er helemaal verkeerd in. Alle skûtsjes zochten daarom positie bij de startkotter, omdat vanaf dat punt de hoogste ton in één keer te bezeilen was. Eigenlijk waren wij verbaasd, dat er wel een 10-minuten-schot had geklonken. Wij hadden uitstel verwacht, zodat de tonnen versleept konden worden, maar we wisten natuurlijk niet wat voor berichten de startkotter had gekregen over het slechte weer, dat ons naderde. Misschien lagen de tonnen perfect voor de te verwachten wind. Maar één minuut voor de echte start ging dan toch de gele vlag in top op de kotter en was er dus uitstel. Ik denk dat heel veel skûtsjes daar blij mee waren, want enkele minuten later kwam er inderdaad een bui over ons heen met veel wind. Vele skûtsjes maakten hiervan gebruik om een andere fok aan te slaan, dan wel in te reven. Onze zeilen stonden ook goed voor deze wind. Die extra bolling konden wij er met de onderlijkstrekker wel uit draaien.

Tegen drie uur pas de echte start. Ale wilde hoog op de startlijn starten. En die positie hadden we ook. We konden echter totaal geen snelheid maken, omdat er skûtsjes onder ons lagen, die ons over de startlijn konden drukken. We moesten dus pas op de plaats maken. Hierdoor hadden we bij het startschot geen snelheid en tot overmaat van ramp kwam De Zwaan ook nog boven ons en nam de wind weg, zodat wij ook niet op snelheid konden komen.

Toen we het kruisrak ingingen zag ik alleen Lodewijk Meeter en misschien ook nog de Súdwesthoek in een slechtere positie. Maar het skûtsje zeilde goed, terwijl er niet veel wind was. Die was samen met de regen verdwenen. Dat zou de hele middag zo blijven. Zo nu en dan een harde vlaag en dan weer weinig wind. De weersvoorspelling kwam dus niet uit. Van de wedstrijd zelf hebben we een redelijke inhaalwedstrijd gemaakt. Ieder kruisrak konden we wel één of twee skûtsjes passeren. Daarbij werden we ook geholpen door Woudsend en De Halve Maan, die zo ver oploefden, dat de Sneker Pan ze beiden inhaalde en wij bijna bij hen op de kont lagen. Dat bood weer mogelijkheden voor het volgende kruisrak.

In een volgend halvewinds rak konden wij boven de zeilen van De Halve Maan komen, waardoor we het kruisrak ingingen op de zesde positie. Dat was na die slechte start toch wel weer een opluchting. Maar in het kruisrak direct na de ton kromp de wind. Wij moesten daardoor afvallen richting de Noordoostpolderdijk, maar De Halve Maan, die direct na de ton op stuurboord was weg gezeild, had hem daardoor heel mooi richting hoogste ton. En bij de volgende positie in het kruisrak, waarbij we dicht bij elkaar langs zeilden, ging de Halve Maan dan ook voor ons langs. Toch zeilde het skûtsje zo goed, dat wij verderop in het kruisrak opnieuw voor De Halve Maan langsgingen. We zagen in de verte, dat de finish er al in lag.

De afstand tussen het schip voor ons, het skûtsje van Woudsend, en dat van ons, leek te groot om ze nog in te kunnen halen. De schipper van Woudsend echter, besloot het laatste in-de-windse stuk naar de finish direct stuurboord weg te zeilen. Kennelijk met het doel om ons later op bakboord bij de finish op te kunnen vangen. Ale greep deze mogelijkheid om op een andere koers richting finish te gaan en toen we de lijn naderden, zagen we dat Woudsend zo hoog lag, dat er ook voor ons voldoende ruimte was voor de finish. Toen was het alleen maar hopen dat wij er net eerder waren dan Woudsend. Er klonken tegelijk twee schoten. Pas na vijf minuten kwam er iemand bij ons langs varen, die ons vertelde dat wij vijfde waren. Er klonk toen alsnog een hoop gejuich bij ons aan boord.

Morgen zeilen we op hetzelfde water. Dan hopen we met een betere start nog een betere eindpositie te halen.




(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0,9
2 Earnewald – Twee Gebroeders 2
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Sneek – Sneker Pan 4
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Drachten – d’ Halve Maen 7
8 Joure – Oeral Thús 8
9 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 9
10 Drachten – Twee Gebroeders 10
11 Stavoren – Súdwesthoek 11
12 Langweer – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Bolsward – Bolsward 14 Protest van Súdwesthoek

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 25,9
2 Sneek – Sneker Pan 30,9
3 Grou – Doarp Grou 31,9
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 32,9
5 Drachten – d’ Halve Maen 33,7
6 Lemmer – Lemster Skûtsje 49,9
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 53,9
8 Joure – Oeral Thús 58
9 Langweer – Twee Gebroeders 61
10 Earnewald – Twee Gebroeders 68,1
11 Bolsward – Bolsward 70
12 Drachten – Twee Gebroeders 71
13 Stavoren – Súdwesthoek 80
14 Huizum – It Doarp Huzum 105