Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

8 augustus 2012: Lemmer (Lwd), Lemmer na protest 14 punten

Alhoewel gisteren een mineurdag was voor ons skûtsje, was het dat niet voor Lemmer. Allereerst was daar natuurlijk het goud voor Epke. Geweldig en van harte gefeliciteerd. Daarna was er nog de intocht door Lemmer. Ieder jaar is dat weer een pracht en zo ook dit jaar. De Shanty’s weer voorop, en ook dat was weer als vanouds. De Lemsters en vele toeristen langs de kant, maar ook wij hebben volop genoten.
Maar wij hebben wel gedacht dat wij op het succes van Epke konden zeilen en hebben daarom ons skûtsje eenmalig de naam Epke gegeven. Aan beide kanten van het skûtsje was een naambord aangebracht met de bekende naam. Maar gedurende de wedstrijd bemerkte ik dat we niet alleen van het dagsucces van Epke profiteerden, maar dat we zijn hele carrière beleefden. We hebben tegenslagen gehad, meevallers en ook, zij het niet zo groots als Epke, succes. Gelukkig kregen we geen blessures.
De eerste start was algeheel vals. Ik durf zelfs vanuit mijn positie wel te zeggen dat wij daar niet bij waren. Wij lagen onderaan de startlijn, maar de 2e start besloot Johannes daar niet weer te starten. Wij vertrokken redelijk bovenin, maar niet helemaal, want daar was het vol met andere skûtsjes. Onze start leek redelijk, maar toch ging het een beetje mis. Onder ons lag Drachten en zij moesten met ons mee omhoog sturen. Johannes riep de schipper vroeg aan dat hij omhoog moest , maar uiteindelijk raakten wij elkaar toch en verloren wij snelheid en hoogte. Door hierna snel stuurboord weg te gaan hoopten wij iets van deze verloren start goed te maken. Dat lukte alleen doordat er bij de hoogste ton een voor ons gunstige situatie ontstond. Het skûtsje van Leeuwarden kwam bakboord aanzeilen en eiste ruimte van de stuurboord liggende schepen. Maar daar lagen wel 3 of 4 naast elkaar en zij gaven geen ruimte aan Leeuwarden. Leeuwarden moest daardoor de ton beroerd ronden en er ontstond een mooi gat. In dat gat konden wij duiken en daardoor lagen wij bij de hoogste ton toch nog op een 7e plaats. Het skûtsje van Drachten had het overigens slechter gedaan, want zij lagen op een 11e plaats.
Maar dit zou een wedstrijd worden van bijzonderheden. Want toen wij voor de wind weer bij de het strand aankwamen en daar de ton wilden ronden, kwam het skûtsje van Langweer plotseling naar ons toe zeilen. Zij lagen ruim achter ons en hadden geen enkel recht om het voordeel van boord aan boord te eisen. Maar toch deden zij dat wel. Maar Johannes hield, geheel terecht, zijn koers aan en ronde de ton mooi. Langweer zat naast ons en met een hoop gemopper gingen zij ook om de ton. Maar zij riepen ons ook protest aan. Ik kon mij dit niet eens voorstellen, want wij voeren veel eerder de 2 scheepslengtezone in en van boord aan boord was in het geheel geen sprake.
Maar het was nog niet gedaan met meningsverschillen met andere skûtsjes. Toen wij weer bij de hoogste ton aankwamen, bakboord liggend, lag een klein beetje hoger het skûtsje van Woudsend. Johannes draaide langzaam naar de ton toe en stuurde zelfs nog terug toen Woudsend ruimte eiste. Woudsend ging vervolgens voor ons om de ton en ook zonder ons te raken. Het was geen mooie actie van ons, maar ik dacht dat het reglementair nog wel kon. Woudsend vond dat niet, want ik hoor, op het moment van typen, dat Woudsend protest tegen ons heeft ingediend. Ik had dat op het water niet meegekregen. Zij hadden namelijk voor deze situatie al een rode vlag in, dus ik heb dat ook niet kunnen zien doordat zij de rode vlag ophingen. Dat wordt dus afwachten, want bakboord-stuurboord is altijd erg moeilijk als stuurboord liggend schip. Het zou triest zijn als we voor zo’n actie, waarbij Woudsend gewoon door kon zeilen, 14 punten zouden krijgen.
Waren we er toen al? Nee, want opnieuw naderden we de laagste ton. En opnieuw ging het daar mis. In dit geval was het de SWH die vrij achter ons lag. Johannes riep de schipper dan ook aan dat hij achter ons langs moest om de ton te ronden. Voorop hadden zij ook een tactische man staan die ook naar zijn schipper gebaarde dat hij achter ons langs moest. Maar dat gebeurde niet. De SWH stuurde gewoon naar ons toe. Hij wilde tussen ons en de ton komen, maar die ruimte was er niet. Dus opnieuw een botsing en het skûtsje van de SWH botste ook nog eens tegen de ton. Niet een beetje, nee hij spietste hem bijna met zijn opsteker. En daarna zeilde hij nog gewoon door ook. Ook deze situatie zal worden besproken bij jury begrijp ik, want de SWH heeft tegen ons protest aangetekend. Wij hebben dat niet gedaan, want wij hadden geen nadeel en konden onze koers gewoon doorzeilen. Wel heeft het skûtsje van Drachten geprotesteerd tegen de SWH vanwege het raken van de ton. Wij kunnen dat beamen.
Ik geloof warempel dat het hierna bij de hoogste ton allemaal ging zoals wij graag wilden. Dus zonder enig conflict met wie dan ook. Wij zeilden een beetje wisselend tussen een 7e en een 8e plaats. Niet erg goed, maar we hadden niet genoeg power om verder vooruit te zeilen.
Maar na de hoogste ton gebeurde er wel weer wat, dat ons plekken ging kosten. Voor ons zeilde Leeuwarden en die gingen langzamer dan wij zeilden. Johannes stuurde daarom boven hen, maar helaas besloot de schipper van Leeuwarden tot een loefduel. Dat betekent dat hij geen koers houdt, maar omhoog gaat sturen. Doordat wij naast Leeuwarden zaten hadden wij geen andere keus dan mee omhoog te gaan en tot ons verdriet stuurde Leeuwarden maar verder omhoog. Onder ons lachten de skûtsjes van Drachten en Heerenveen, want die konden rechtdoor en zeilden ons zo voorbij. Uiteindelijk moest Leeuwarden erkennen dat wij sneller waren en liet hij ons zeilen. Maar wij waren daardoor wel 1 plek naar voren doorgeschoven, maar hadden er gelijk ook 2 verloren. Leeuwarden zelf, die had hierdoor zelfs 3 plaatsen verloren. Hij was verstandiger geweest als hij had erkend dat wij sneller waren dan hij en ons had laten zeilen. Dan had hij Drachten en Heerenveen nog achter hem gehad.
Toen wij de laagste ton hadden gehad begonnen wij aan de laatste ronde. Johannes besloot om niet, zoals de meeste skûtsjes, door te zeilen naar de pier bij het strand, maar ging meteen bakboord weg. Dat was een geweldige keus, want wij kregen de wind daar fantastisch. Wij konden hard zeilen, maar ook hoger dan de skûtsjes die naar de pier waren gezeild. Toen wij stuurboord richting de hoogste ton zeilden konden wij bijna Grou bedreigen. Maar deze schipper lag bakboord en dus moesten wij achter hem langs. Hij draaide hierna meteen met ons mee en hield zo de controle. Hij bleef daardoor net voor ons bij de hoogste ton. In het laatste voordewindse rak konden wij Grou niet meer bedreigen. Op de finish moestern wij zelfs nog om Drachten denken die toch weer sterk naar voren waren gezeild. Maar door vlak voor hen te draaien richting de finish stelden wij de 6e plaats veilig.
Nu is het alleen op de protesten wachten hoe die aflopen. Over de SWH heb ik geen zorgen, maar over het protest van Woudsend wel.

Update 19:50

Protest SWH tegen Woudsend, bakboord stuurboord. Woudsend krijgt 14 punten. Protest Leeuw tegen SWH, SWH krijgt 14 punten.
Woudsend tegen Lemmer, bakboord stuurboord.Lemmer 14 punten. Tenslotte Drachten tegen SWH wegens raken van een ton.Toegewezen, geen gevolgen

De limerick van Stoffel Zandstra:

Kommisje nim in wiis beslút,
helje de meter der wer tuskenút,
fan ‘t winter mar wer op é helling,
want ‘t is en bliuwt sa wier in kwelling
en ‘t joech oant not ta noch gjin sprút
(ps: Epke koe it ek sûnder ferlenging)

Yn ‘t winnen fan protesten
binne wy net de besten.
En dizze dei
die is dus wei:
de Lemmer bûten westen.

…en noch wat fan die dagen,
dan binne wy de lêsten… 🙂

Uitslag/Stand (zonder verwerkte protesten):

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 Snk 3 4 9 2,7 0,9 0,9 0,9 0,9 2 24,3 9,0 15,3
2 B 4 7 0,9 2 3 4 5 4 9 38,9 9,0 29,9
3 G 0,9 8 4 9 14 2 3 2 5 47,9 14,0 33,9
4 E 5 0,9 8 0,9 7 13 6 9 4 53,8 13,0 40,8
5 HM 11 6 5 5 4 10 2 10 3 56,0 11,0 45,0
6 J 9 2 2 6 10 11 9 7 0,9 56,9 11,0 45,9
7 D 10 12 7 7 2 5 8 6 6 63,0 12,0 51,0
8 H 14 11 3 14 6 3 4 3 8 66,0 14,0 52,0
9 L 2 9 6 3 8 6 7 12 14 70,0 14,0 56,0
10 W 12 3 13 4 5 7 12 8 14 78,0 14,0 64,0
11 Lwd 6 10 11 10 9 9 13 5 7 80,0 13,0 67,0
12 SWH 8 5 10 8 14 12 10 11 14 92,0 14,0 78,0
13 Lng 7 13 12 11 14 8 11 13 10 99,0 14,0 85,0
14 LM 13 14 14 12 11 14 14 14 11 117,0 14,0 103,0
groen=3 extra punten
blauw=gemiddelde van de wedstrijden
rood=protest/averij/niet gefinished