Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

8 augustus 2006, Elahuizen: eerste





(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Elahuizen

Deze wedstrijd is bijna op hetzelfde meer als waar we gisteren ook zeilden. Alleen heet het nu Fluessen en gisteren heette het Heegermeer, maar het is eigenlijk één groot meer, gescheiden door een paar eilandjes. We hoefden dan ook maar een heel klein stukje te varen. Dat hebben we dan ook vanochtend gedaan in plaats van gisteravond, zoals we elke avond varen naar het vaarwater van de volgende dag.

Zoals gebruikelijk zijn we rond één uur het water opgegaan met dezelfde zeilen als gisteren. We hadden ook niet gereefd. Tijdens het zeilen, bleek het toch fors te waaien en hebben we de broekreef ingebonden. Toen op naar de start. Ale had zijn positie bepaald bij de hoogste ton. Maar we konden er niet komen, omdat andere schepen voorrang hadden. Hierdoor kwamen we juist bij de onderste helft van de startlijn. We waren er niet gelukkig mee, maar moesten het ermee doen. Direct na de start hoorden we de kotter van de Zevenwolden toeteren en we zagen dat de rode bal werd gehesen ten teken van “algeheel vals”. Het Lemster Skûtsje zeilde nog een heel eind weg. Het publiek zal wel gedacht hebben. Maar ze konden niet weten, dat we niet eerder konden terugkeren, omdat Leeuwarden net iets boven ons lag en nog volop wedstrijd zeilde. Pas toen Leeuwarden ook doorkreeg dat het een valse start was, zijn we terug gevaren naar de startlijn.

De tweede start. We lagen in een redelijke positie en we gingen over bakboord naar de hoogste ton. Er voeren wel een paar skûtsjes dicht boven ons en daardoor konden we niet stuurboord weg. Leeuwarden lag het dichtst bij ons, maar het Lemster Skûtsje voer zo hoog, dat Leeuwarden na enige tijd onder ons lag. Toen was het alleen nog wachten op de Sneker Pan, of we moesten besluiten stuurboord uit te gaan en dan maar achter de Sneker Pan langs. Tot onze verrassing draaide Sneek weg en draaide stuurboord, zodat wij vrij konden varen. Ale bepaalde zijn positie en ging op de juiste plaats stuurboord richting de hoogste ton. En daar kwamen we als eerste aan. Inmiddels hadden we in dit rak de broekreef eruit gehaald en zeilden we voor vol.

Bij de hoogste ton bleek dat we zelfs al een gat hadden geslagen met de nummer twee, Heerenveen. Zoals ik al eerder deze week heb aangegeven, zeilt het Lemster Skûtsje weer zoals het moet en dat bleek ook vanmiddag weer. Iedere route werd het gat tussen Lemmer en Heerenveen groter. Tijdens de wedstrijd hebben we de broekreef er weer in gezet. De wind wakkerde weer aan en Ale besloot de broekreef er weer in te zetten. Dan lig je net iets prettiger op het roer en kun je iets hoger aan de wind. Uiteindelijk bij de finish was de voorsprong ruim drie minuten op de nummer twee en dat was nog steeds Heerenveen.

Met de gedachte, dat we vanavond met de vlag in top door De Lemmer kunnen varen was de stemming aan boord opperbest. Morgen onze eerste wedstrijd op De Lemmer en ik hoop dat het weer net zo zal gaan als vandaag.

uitslag

# schip punten details
1 Lemmer – Lemster Skûtsje 0,9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Sneek – Sneker Pan 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Drachten – d’ Halve Maen 5
6 Earnewald – Twee Gebroeders 6
7 Bolsward – Bolsward 7
8 Drachten – d’ Halve Maen 8
9 Langweer – Twee Gebroeders 9
10 Stavoren – Súdwesthoek 10
11 Huizum – It Doarp Huzum 11
12 Woudsend – Klaas van der Meulen 14 protest van d’ Halve Maen
13 Joure – Oeral Thús 14 protest van Huizum
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14 protest van Heerenveen

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 25
2 Drachten – d’ Halve Maen 26,7
3 Sneek – Sneker Pan 26,9
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 26,9
5 Grou – Doarp Grou 28,9
6 Lemmer – Lemster Skûtsje 44,9
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 44,9
8 Langweer – Twee Gebroeders 49
9 Joure – Oeral Thús 50
10 Bolsward – Bolsward 56
11 Drachten – Twee Gebroeders 61
12 Earnewald – Twee Gebroeders 67,1
13 Stavoren – Súdwesthoek 69
14 Huizum – It Doarp Huzum 92