Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

8 augustus 2005, Woudsend: derde



(klik op de foto’s voor een vergroting)

De hele vloot van het Lemster skûtsje had, vanwege de harde wind, een andere ligplaats gekozen. We zijn niet op de Indyk gaan liggen, maar op de Fluessen. Daar lagen onze schepen een beetje in de luwte van de harde wind.

De wedstrijd zelf begon goed verkeerd. Er was een valse start. Het Lemster skûtsje was wel redelijk weg, maar we moesten dus opnieuw starten. Erg jammer, omdat onze grootste concurrent, Heerenveen, een heel slechte start had en zelfs opnieuw moest gaan starten. Ik hoorde zelfs dat Heerenveen de startton had meegenomen in de start. Ik denk, dat daar de wedstrijdleiding niet goed kon vaststellen, wie er wel en wie niet te vroeg waren gestart, dus dan allemaal opnieuw.

De tweede start was nog beter. Ale zat mooi hoog en we konden vrij zeilend het kruisrak in. Bij de hoogste ton kwamen we als derde aan. Alleen Heerenveen en Grou waren voor ons. Het skûtsje liep weer als een trein en we zagen in het kruisrak dat Grou niet meer voor ons langs kon. Daardoor lagen we toen eigenlijk al tweede. We moesten natuurlijk wel even afwachten tot we bij de volgende ton waren, maar bij de volgende ton konden we zien dat Heerenveen het ook niet kon redden in het kruisrak. Ook daar gingen we dus voorbij en voor de wind lagen we vooraan. Ik denk dat het komt omdat het Lemster skûtsje zo verschrikkelijk hoog en snel aan de wind loopt.

In de volgende route konden we onze voorsprong ook nog eens vergroten en we wisten dat, als er niets kapot zou gaan, we gewoon eerste zouden worden, maar toen… namen we de hoogste ton die we stuurboord moesten ronden. Dat was de derde keer dat dit moest, dus iedereen wist dat. Ook de routekaart hing achter tegen de roef. Toch ging het verkeerd. Waardoor? Niemand weet het. Ale twijfelde plotseling. Mensen op het achterdek hebben misschien wel iets verkeerds gezegd. In ieder geval: de combinatie klopte niet en daarom dacht Ale één keer dat we de ton bakboord moesten ronden. Direct was er wel heel veel geschreeuw en Ale stuurde ook meteen omlaag, maar het was te laat. We gingen de verkeerde kant van de ton langs. Ja, en dan ben je er nog niet. Want in de haast om de ton alsnog te ronden, stuurde Ale naar de verkeerde kant. Hij stuurde door de wind, maar hij had moeten gijpen. En toen we dachten, dat we weer konden zeilen, riep Heerenveen ons terecht aan en meldde ons, dat we de ton nog steeds niet hadden gerond. Dus opnieuw door de wind en nu juist om de ton. Toen waren we inmiddels vierde na Heerenveen, Grou en Woudsend. En direct achter ons kwam ook al De Halve Maan en daar weer achter Sneek, die als 14e gestart was.

Gelukkig konden we de teleurstelling even naar de achtergrond brengen en toch weer proberen om vooruit te zeilen. In het kruisrak leek het goed te gaan, Woudsend moest al weer achter ons langs en bij de hoogste ton was het kantje boord of we konden ook voor Grou langs. Alleen lagen wij stuurboord en Grou bakboord en we moesten toen beslissen of we er voor langs gingen. Maar we durfden het niet aan. En het had ook niet gekund. Grou moest bakboord voor ons langs en wij moesten door de wind. Hierdoor kon Woudsend, die ook bakboord lag, ook profiteren en lagen we nog steeds vierde. Sneek lag op het vinkentouw achter ons.

Maar Ale had het zicht op scherp. En bij de finish, na de allerlaatste ton, direct door op bakboord uit. Daar kregen we een paar prachtige vlagen en Ale stuurde omhoog en omhoog. En toen, met opsjitterke, even boven de finishton langs en zo werden we toch nog derde.

Toch is dit slecht voor het klassement, want Heerenveen, de grote concurrent, kon nu 2.1 punt op ons uitlopen, terwijl we dachten 1.1 punt in te lopen. Nu in het klassement staat Heerenveen op 15.7 en wij op een derde plaats met 20.9. Niets is natuurlijk nog verloren, maar het had ook Heerenveen 16.8 en Lemmer 18.8 kunnen zijn. Wat een verschil en wat jammer. Het meest omdat bij een gelijke stand, wat dus allemaal op 0.8 punten zou eindigen, wij in het voordeel waren geweest, omdat de wedstrijd op De Feanhoop dan had geteld. Het is jammer.

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0,9
2 Grou – Doarp Grou 2
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 4
5 Sneek – Sneker Pan 5
6 Drachten – d’ Halve Maen 6
7 Stavoren – Sûdwesthoek 7
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 8
9 Bolsward – Bolsward 9
10 Langweer – Jonge Jan 10
11 Huizum – It Doarp Huzum 11
12 Drachten – Twee Gebroeders 12
13 Joure – Oeral Thûs 13
14 Earnewald – Emanuel 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 15,7
2 Grou – Doarp Grou 19
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 20,9
4 Sneek – Sneker Pan 20,9
5 Joure – Oeral Thûs 34,9
6 Drachten – d’ Halve Maen 36,9
7 Bolsward – Bolsward 44
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 46
9 Woudsend – Klaas van der Meulen 48
10 Stavoren – Sûdwesthoek 51
11 Langweer – Jonge Jan 54
12 Drachten – Twee Gebroeders 55
13 Earnewald – Emanuel 56
14 Huizum – It Doarp Huzum 68