Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

6 augustus 2010, Sneek: zevende

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Hendrik Hak

De laatste wedstrijd van het seizoen. Een wedstrijd waarin wij erg graag nog een keer wilden laten zien dat wij het wel kunnen, maar het skûtsje niet kan. Dat klinkt dramatisch, maar is natuurlijk niet zo erg als ik het schrijf. Maar wij hebben gemerkt dat het skûtsje niet zo zeilde als wij het skûtsje kennen. Erg jammer, maar dit jaar hebben wij het daar mee moeten doen. Ofschoon het het volgende jaar pas zal blijken denken we dat het grootste probleem toch wel onze mast is.

Vandaag was er weinig wind en dan buigt de mast ook minder door. Vanochtend om 07:30 uur gingen wij al met de schepen door de lemster sluis. Prachtig die service in Lemmer. In Sneek hadden wij afgesproken om met de hele bemanning te gaan eten. Verschillende van onze partners hadden een pan vol eten gekookt en om 12:00 uur stonden er dan ook pannen vol met macaroni, nasi, chili concarne, rijst, sausen, kortom te kust en te keur. We hebben dan ook heerlijk gegeten.

Daarna het water op. Vanwege de windverwachting is de lichtste fok aangeslagen. We hoopten dat we vandaag wat beter mee zouden doen omdat met minder wind de mast ook minder doorbuigt.

Daarna volgde de start. Zoals wij het hadden ingeschat lag de start bij de onderste boei. Wij gingen dan ook prachtig weg op bakboord. Daarna op stuurboord weg en vanuit onze positie leek het of wij voor het hele veld langs konden zeilen en misschien als 1e bij de hoogste ton aan konden komen. Maar hoe anders werd het. Plotseling draaide de wind verschikkelijk ver door en in ons nadeel. Wij zagen dat kansloze skûtsjes, zoals Woudsend en Huizum, die ver achteraan lagen, plotseling in 1x het Sneekermeer over konden zeilen, behoorlijk in de richting van de ton. Wij daarentegen, moesten juist de hele verkeerde kant op, maar wij lagen bij de wal en konden niet anders.

Uiteindelijk gingen we als 10e om de hoogste ton. Weer een teleurstelling, de zoveelste. Ook voor de wind, toen naar de laagste ton, wisselde de wind steeds van richting. Wij hebben op dat korte stuk dan ook 2 keer moeten gijpen. Maar Grou trof het nog slechter en kwam achter ons te liggen.

In het volgende kruisrak zeilden we samen op met Grou. Wat een plezier om te zien dat we net zo snel en net zo hoog zeilden als Grou. Dat leek er tenminste weer wat op. In dit kruisrak zeilden wij de skûtsjes van earnewald en ook Heerenveen voorbij. Dat bood perspectief voor het vervolg.

Maar in de 2e route zagen wij de grilligheid van de wind. Ver achter ons lagen Heerenveen en Huizum. Plotseling kregen alleen deze 2 skûtsjes veel wind en zij vlogen weg van het achterveld en naderden ons erg snel. Even leek het erop dat zij ons zo voorbij zouden zeilen. Gelukkig voor ons was de wind net zo snel weg als zij was gekomen, maar zij lagen wel veel dichter bij ons.

Een volgend voordewindsrak leek het of wij eens gunstig de wind zouden treffen. Wij lagen onder de wind van Woudsend en Joure. Wij lagen al voor ze, maar toen wij hoger wilden gaan zeilen om echt voor ze te komen was er weer een andere windvlaag en kon Woudsend net naast ons komen. Omdat Joure weer naast Woudsend lag, moesten wij beiden voor laten gaan.

Toen achter hen aan het kruisrak in. Een ieder nam een andere beslissing. Woudsend ging direct bakboord weg. Wij zeilden 100 meter verder en Joure nog eens 100 meter verder. Wat voor verschil dit later gaf blijkt uit de uitslag. Joure bleek de gouden slag te hebben. Zij kwamen door een geweldige windvlaag erg gunstig richting de finish. Zij werden zelfs 2e. Wij verloren echter hoogte en moesten de skûtsjes van de Zwaan en Heerenveen voor laten gaan. Op de finish werden wij daardoor nog 7e. En dat terwijl wij heel stil al hoopten op een top 3 klassering, want dat had net zo goed gekund. Maar de wind was voor ons niet gunstig genoeg en dat was jammer voor het eindklassement. Want er was nog een kans om de Zwaan en ook Leeuwarden in te halen. Met die 5e plaats, waar we steeds lagen was dat gelukt, maar door die 2 plekken verlies niet meer.

Het zit er dus op. Voor een ieder een teleurstellend seizoen. Ik heb ze vaker meegemaakt en weet dat er weer betere seizoenen zullen volgen. Ik weet ook dat ons skûtsje dat kan. Maar dan moet het materiaal wel in orde zijn en dit jaar zijn we gehandicapt het seizoen ingegaan. Waardoor dat allemaal zo is gelopen leg ik niet uit in mijn verslagen. In ieder geval wil ik wel benadrukken dat onze stichting heel vroegtijdig de materialen had besteld, maar dat ze niet volgens afspraak zijn geleverd.

uitslag

# schip punten details
1 Bolsward – Bolsward 0.9
2 Joure – Oeral Thûs 2
3 Stavoren – Sûdwesthoek 3
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 4
5 Heerenveen – Gerben van Manen 5
6 Langweer – Twee Gebroeders 6
7 Lemmer – Lemster Skûtsje 7
8 Huizum – It Doarp Huzum 8
9 Sneek – De Sneker Pan 9
10 Earnewald – Twee Gebroeders 10
11 Grou – Doarp Grou 11
12 Drachten – Twee Gebroeders 12
13 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 13
14 Drachten – d’ Halve Maen 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 24.7
2 Joure – Oeral Thûs 33.8
3 Sneek – De Sneker Pan 51
4 Earnewald – Twee Gebroeders 53.9
5 Bolsward – Bolsward 55.7
6 Grou – Doarp Grou 60.8
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 72
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 77
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 78
10 Stavoren – Sûdwesthoek 82
11 Drachten – Twee Gebroeders 83
12 Langweer – Twee Gebroeders 89
13 Drachten – d’ Halve Maen 104
14 Huizum – It Doarp Huzum 120