Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

5 augustus 2011, De Veenhoop inhaal op Heegermeer: 5e

Gepubliceerd op:

Inhaalwedstrijd De Veenhoop op het Heegermeer.

Opnieuw een unicum in de skûtsjesilerij. Voor het eerst in de geschiedenis van de SKS werd er een wedstrijd gezeild op de rustdag. Deze regeling is enkele jaren geleden ingesteld zodat wedstrijden die worden afgelast, toch nog kunnen worden gezeild. Vanwege praktische bezwaren worden ze wel op een ander water verzeild. Doordat wij van Langweer naar Stavoren moesten varen was het zeilen op het Heegermeer de meest logische keuze. En het is daar ook prettig zeilen, dus ook dat komt goed uit. Natuurlijk had ik achteraf liever een finish gehad op de Veenhoop, want op het moment van afgelasting lagen wij bij de top 3.
Maar nu naar de wedstrijd. Er stond een prachtige wind, dus dat beloofde een mooie zeilerij. En dat kwam ook uit, zij het met gebreken.

De start voor ons leek mooi te verlopen. Wij hadden een positie bepaald op de lijn waar wij ongeveer wilden zijn en dat kwam redelijk uit. We kwamen ook met snelheid weg, maar boven ons zeilde het skûtsje van Heerenveen en zij liepen hoger en sneller dan ons. Daardoor kwamen wij na enige tijd onder hun zeilen te liggen en werden we gedwongen om stuurboord uit te gaan. Dat was niet goed. Alle schepen die bakboord aan kwamen zeilen moesten wij laten gaan. Wij konden er niet tussendoor. Uiteindelijk konden we weer goed aan de wind, maar dat had zoveel hoogte gekost dat we weer achteraan lagen. Opnieuw moesten we beginnen aan een inhaalrace.

Dat werd meteen erg spannend aan het eind van het 1e voordewindse rak. We kwamen daar met een grote groep skûtsjes aan. Daardoor moesten een aantal skûtsjes te breed om de ton heen, maar daardoor valt er ook een gat bij de ton. Johannes zag het gat en schoot onder d’Halve Maen door. Er zat nog een skûtsje bij, maar eerlijk gezegd heb ik onvoldoende opgelet wie dat was.

Toen wij de ton wilden ronden kwam Heerenveen aan zeilen, Dat skûtsje lag voordat wij de manoeuvre inzetten nog achter d’Halve Maen. Zij lagen veel verder dan de 2 scheepslengtes, die je recht op voorrang geven. Daarom vonden wij dat wij het recht hadden om wel de ton te ronden. We raakten elkaar licht met de zijkanten van beide skûtsjes. Natuurlijk was Heerenveen het niet met onze zienswijze eens, maar ja, zo werkt dat in het wedstrijdzeilen. Beide schippers trokken de protestvlag, zoals dat ook vaak gaat in het heetst van de strijd. Johannes besloot later dat wat hem betreft er niet geprotesteerd behoefde te worden. Toen wij de vlag er uit haalden zag ik dat dat ook bij Heerenveen gebeurde. En terecht, want zo schokkend was de fout, van welke schipper dan ook, niet. Dergelijke protesten leveren altijd verliezers op. Ik moet ook zeggen dat Heerenveen ons al weer voor lag, want wij konden hen niet bezeilen. Dat skûtsje liep gewoon beter dan het Lemster Skûtsje.

Maar de wedstrijd ging door en wij bleven in het lange kruisrak van alles proberen om voor te komen. We hebben lange slagen gemaakt en ook korte, halverwege het kruisrak. Maar om nu te zeggen dat we veel naar voren kwamen in het wedstrijdveld, nee.

Maar toen gingen we het kruisrak in van de laatste ronde. Johannes besloot de 1e slag te maken naar de vaargeul in het Heegermeer. Daar waren wij bijna aangekomen toen we zagen dat het skûtsje van Earnewâld plotseling de wind enorm slecht kreeg. Meteen daarna begon ook bij ons alles te klapperen, ten teken dat we de wind recht van voren kregen. Johannes reageerde onmiddellijk. Niet door lager te sturen, maar door direct door de wind te gaan en zo te profiteren van de windschifting. Deze windschifting was echter zo verschrikkelijk extreem, dat het kruisrak voor ons in één keer over was. De hoogste ton was bezeild. En met ons voor een nog een paar skûtsjes. Tot op dat moment had Woudsend aan de leiding gelegen, direct gevolgd door de SWH. Maar Woudsend had een slag gekozen richting de Indyk en dat bleek nu de verkeerde slag. Woudsend verloor meerdere plaatsen. De SWH kwam daardoor, en natuurlijk doordat zij ook de goede kant van het Heegermeer lagen, als 1e om de hoogst ton. Wij hadden beslist ook veel voordeel. Wij zeilden als 5e om de ton, op de voet gevolgd door Heerenveen. Ook een enorme verliezer was Sneek. Zij zeilen tot nu toe een perfect seizoen en lagen nu ook in het voorste, ik geloof rond de 4e plaats.
Heerenveen probeerde voor de wind alles om ons alsnog te passeren. Maar voor de wind zijn wij minimaal gelijkwaardig aan Heerenveen en daardoor konden wij de laagste ton nog steeds als 5e ronden. Wat misschien ook wel iets mee heeft gespeeld, was dat er man overboord ging bij Heerenveen. Dan ben je even afgeleid en ook waren ze de druk van de fok even kwijt, omdat ook de loete mee overboord ging. Maar ze herstelden snel en lagen vlak bij ons toen we de laagste ton naderden. Toen kwam er een heel klein stukje aan de wind naar de finish. Dat was echt verschrikkelijk spannend, want Heerenveen zeilde beter om de ton dan wij deden. Zij pakten enkele meters meer hoogte..Maar Johannes had wel hoogte genoeg om de finishton te kunnen halen. Hierdoor werden wij als 5e gefinisht.
Er zijn nog protesten heb ik begrepen, dus hoe dit in het klassement komt weet ik nog niet. Maar ons gemiddelde zou met deze uitslag 14+6+10+5 gedeeld door 4 bijna 9 zijn. Dus dat kunt u toevoegen bij de wedstrijden van Grou. Met aftrek van de slechtste wedstrijd hebben wij nu 30 punten. Dat zijn er nog steeds teveel.

Functie van de dag
Normaal gesproken heb ik de functie van de dag als een extraatje bij het verslag. Dat had ik al voorbereid, maar bij een inhaalwedstrijd ontbreekt dat. Dus wat kan ik toevoegen bij zo’n dag? Ik dacht het is misschien wel eens leuk uit te leggen dat deze 2 weken skûtsjesilen ook vakantie is voor alle bemanningsleden. Ik krijg namelijk erg vaak de vraag wat ik in mijn vakantie doe. Dus voor alle duidelijkheid, dit is de vakantie van de bemanningsleden. En ik mag ook wel zeggen, een geweldige vakantie. Misschien niet voor de mensen die houden van niets doen. Als je je lekker voelt op het strand in de hete zon, dan moet je niet 2 weken op gaan offeren aan het skûtsjesilen, want dat is bij ons niet mogelijk. Wij hebben een echte doe vakantie.
Onze complete bemanning heeft of huurt een boot en gaat daarmee vanuit Lemmer varen naar Grou. In Grou zoeken we bij elkaar een leuk aanlegplaatsje. Johannes, de schipper, geeft aan ons door wanneer hij graag wil oefenen en dan stappen de bemanningsleden allemaal van hun eigen schip over op het Lemster skûtsje. Dan zeilen wij een uur, of 2 uur, komen terug en daarna gaat een ieder weer naar zijn eigen boot.
Zodra er ergens een wedstrijd is gezeild, ik neem Grou weer even als voorbeeld, dan moeten we daarna naar een volgend wedstrijdwater. Het mooie van Grou is, dat daar een vrije zondag op volgt. Dus we blijven daar lekker liggen en gaan op zondag pas richting de Veenhoop. Maar ik heb in vorige jaren, toen onze kinderen nog veel kleiner waren, ook wel eens gehad dat we op zaterdag naar de Veenhoop voeren, zodat de kinderen daar lekker konden spelen op een grasveld, waar we in de Veenhoop bij aanlegden. Zo is ieder jaar weer anders.
Zo gaat dat dag van dag door. Soms vaar je direct na de wedstrijd verder, bijvoorbeeld na de Veenhoop, want dan gaan we direct naar Earnewald. Maar bijvoorbeeld in Langweer blijven we ´s avonds vaak liggen. Zo werkt dus de vakantie van de bemanningsleden.
Tot nu toe vind ik, maar dat is smaak, een geweldige vakantie. Ik ben eerlijk genoeg wel beter gehumeurd bij betere uitslagen, maar dat lijkt mij wel logisch.
Morgen volgt er meer nieuws, als we op Stavoren hebben gezeild.

Uitslag:
1. SWH
2. Drachten
3. Bolsward
4. Eernewoude
5. Lemmer
6. Heerenveen
7. Joure
8. Woudsend
9. Grou
10. Sneek
11. Langweer
12. Huizum
14. d’Halve Maen (protest van Leeuwarden)
12. Leeuwarden (protest van d’Halve Maen)

Klassement:

skûtsje Gr Ea Te La Fe St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 Snk 2 2 2 3 10 19,0 10,0 9,0
2 G 0,9 11 4 0,9 9 25,8 11,0 14,8
3 E 4 4 12 4 4 28,0 12,0 16,0
4 D 8 9 0,9 7 2 26,9 9,0 17,9
5 B 9 3 5 8 3 28,0 9,0 19,0
6 H 7 6 11 2 6 32,0 11,0 21,0
7 J 5 0,9 10 9 7 31,9 10,0 21,9
8 SWH 6 10 7 14 0,9 37,9 14,0 23,9
9 HM 3 8 8 5 14 38,0 14,0 24,0
10 L 8,8 14 6 10 5 43,8 14,0 29,8
11 Lng 10 13 3 11 11 48,0 13,0 35,0
12 Lwd 11 5 9 12 14 51,0 14,0 37,0
13 W 12 12 13 6 8 51,0 13,0 38,0
14 LM 14 7 14 13 12 60,0 14,0 46,0

(alle foto’s: Jaap Cuperus)