Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

5 augustus 2010, Lemmer: negende

Gepubliceerd op:

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

De Lemster dagen zitten er al weer op. Opnieuw geen succes voor ons skûtsje voor wat betreft de uitslagen. Toch zijn we niet echt ontevreden.

We zijn deze ochtend weer hard bezig geweest en hebben weer enkele zaken gewijzigd, met de hoop dat het skûtsje nu eindelijk ook eens hoog aan de wind wil. Ik moet zeggen dat we vandaag niet ontevreden waren. Niet dat we het “oude” skûtsje al hebben, maar het was beter dan gisteren.

De start begon hoopvol. Wij hadden vooraf ingeschat dat de beste start onder aan de startlijn lag. Toch bleek om 14.10 uur, toen het startschot klonk, dat de wind iets ruimer was geworden en dat er meer kanshebbers waren. Wij waren wel op de door ons gewenste plek en gingen met snelheid de wedstrijd in.

Maar toen de hoogste ton. Daar kwamen we met 5 of 6 skûtsjes tegelijk aan. Een geraas en getier en een ieder vindt dat hij het meeste recht heeft op de beste plaats. Daar zijn wel regels voor, maar een ieder legt dat op de voor hem meest gunstige manier uit. Wij kwamen wel redelijk rond de ton, maar lagen wel aan de onderkant van een grote groep, waardoor we bij de laagste ton ruimte moesten geven aan meerdere skûtsjes. Alhoewel de ruimte er niet was ging de SWH tussen het naast ons liggende skûtsje van de Zwaan en de ton in varen. Zij hadden daar ook geen recht toe, maar kennelijk vond schipper Auke de Groot dat hij bij nadering van de 2 scheepslengten afstand van de ton boord aan boord was. Er werden protestvlaggen getrokken en die bleven erin zodat de jury zich uit zal moeten spreken.

Maar het nadeel hiervan was wel dat wij nog verder uit moesten wijken bij het ronden van de ton en de dardoor ontstane ruimte kon worden gebruikt door achter ons liggende skûtsjes. Ik denk dat we na deze ton op de 12e plaats kwamen te liggen.

Maar hierna zijn we weer vooruit gaan zeilen. Het was echt hard werken, want de wind waaide nog steeds stevig en de schotenmannen zullen kramp in hun vingers hebben van het trekken en vasthouden van de schoten.

Er was door de Lemster commissie een mooie driehoek baan in het baai van Lemmer neergelegd en een ieder kon daar mooi zijn kunsten laten zien. Wij naderden in de routes steeds dichter de voor ons liggende skûtsjes.

Tijdens een route hadden wij geluk met het inhalen van het skûtsje van Bolsward. Dit skûtsje maakte dezelfde fout als SWH eerder deed, maar zij zagen dat en zeilden daardoor onder de ton door. Hierdoor moesten zij een rondje maken en dat koste zoveel tijd dat zij als 13e achteraan moesten sluiten. In het verloop van de wedstrijd kon Bolsward niet genoeg naar voren komen om ons nog te bedreigen.

Bij de hoogste ton lukte het Woudsend, die wij steeds dichter waren genaderd, nog net voor ons te draaien, maar dat gebeurde binnen de 2 scheepslengtenzone. Nog erger voor hen was dat zij niet op snelheid konden komen, zij bleven even liggen.
Johannes kon door snel omhoog te sturen een aanvaring vermijden. Wel trok Johannes de protestvlag omdat wij hierdoor opnieuw benadeeld werden. Maar even later zagen wij dat Woudsend de groene vlag in het want knoopte. Dat betekent dat je accepteert dat je fout was en als de protesteerder, wij dus, daar mee akkoord haalt dan gaat de rode er uit, volgt er ook een protest, maar krijgt de groene vlag 3 strafpunten extra, boven op de uitslag. Johannes was het eens met de groene vlag en daarom haalden wij de rode vlag er uit. Woudsend dus 3 punten extra.

In de laatste route naderden wij Earnewâld nog behoorlijk dicht, maar de afstand werd te kort. Wij naderden de finish al en schipper Gerhard Pietersma stuurde verdedigend dezelfde koers als wij ook zeilden. Hierdoor kwam hij als 8e en wij als 9e over de streep.

Morgen alweer de laatste wedstrijd op Sneek.

uitslag

# schip punten details
1 Joure – Oeral Thûs 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Sneek – De Sneker Pan 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Stavoren – Sûdwesthoek 5
6 Drachten – Twee Gebroeders 6
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 7
8 Earnewald – Twee Gebroeders 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Drachten – d’ Halve Maen 10
11 Langweer – Twee Gebroeders 11
12 Huizum – It Doarp Huzum 12
13 Woudsend – Klaas van der Meulen 14
14 Bolsward – Bolsward 14 protest van SWH

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 19.7
2 Joure – Oeral Thûs 31.8
3 Sneek – De Sneker Pan 42
4 Earnewald – Twee Gebroeders 45.9
5 Grou – Doarp Grou 49.8
6 Bolsward – Bolsward 54.8
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 65
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 68
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 71
10 Drachten – Twee Gebroeders 71
11 Stavoren – Sûdwesthoek 79
12 Langweer – Twee Gebroeders 83
13 Drachten – d’ Halve Maen 90
14 Huizum – It Doarp Huzum 111