Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

4 augustus: Stavoren, Lemmer 6e

Gepubliceerd op:

Weer een wedstrijd met een bijzonderheid, namelijk het varen met een groene vlag. Hoe dat kwam? U leest het in dit verslag.
Er stond omstreeks 13.00 uur, toen wij losgooiden nabij de sluis van Stavoren een flinke wind. Wij zeilden wel voor vol en hadden de midweerfok aangeslagen. Op dat moment was er bij mij bijna twijfel of er geen zwaarweerfok voor moest. Maar de berichtgeving was dat er minder wind zou komen en dus leek deze fok wel gerechtvaardigd.
En nabij 14.00 uur was dat ook zo, want er stond beduidend minder wind en zou je nog eerder gaan denken aan een lichtweerfok, dan aan een zwaarweerfok. Maar de start klonk en wij kwamen, redelijk onderaan de startlijn mooi vrij weg. Mooi het kruisrak door, maar toen kwam, terwijl wij op stuurboord lagen, het skûtsje van Woudsend er aan. Wij moesten dus voorrang verlenen en het leek er in het geheel niet op dat wij er voor langs konden. Maar, op het moment dat we mee begonnen te draaien met Woudsend, veranderde de wind iets en toen bleek dat het wel kon. Maar het skûtsje had de kop net omgezet en wij moesten wel een kleine slag omhoog maken. Dus na 200 meter al weer door de wind richting de hoogste ton. En, hoe bestond het, daar kwam Grou aan, in een zelfde positie als Woudsend eerder, maar nu leek het dat wij er net voor langs konden. En dus zeilden wij door. Maar, ik moet eerlijk zeggen, het was wel heel extreem, en als de schipper van Grou had gewilde, had hij ons wel aan kunnen roepen, Maar hij had er nagenoeg geen last van en, zoals toch wel gebruikelijk binnen de SKS, dan wordt er niet gezeurd, maar doorgezeild.
Maar wij kwamen hierna wel als 3e om de hoogste ton. Een mooie positie dat uitzicht bood op een mooie positie. Plaats 1 leek overigens wel moeilijk, want Sneek was echt al weg. Drachten lag voor ons en wij hoopten natuurlijk dat wij hen in het verloop van de wedstrijd nog konden passeren. Hierna een ruime koers naar de dijk bij Stavoren. Dat werd ook een rak met veel oploeven en dan weer afvallen. We hebben enkele keren vlak achter het roer van Drachten langs gezeild, maar uiteindelijk was onze positie bij de ton ongewijzigd. Drachten zeilde voor ons uit het 2e kruisrak van route 1 in. U begrijpt hieruit al dat we weer een zandloper als route hadden.

Ook wij gingen naar de ijk, achter Drachten aan en achter ons kwam Grou en de Halve Maen. Toen we bij de dijk aankwamen bleek dat wij het verschrikkelijk slecht hadden getroffen. Enkele skûtsjes, zoals Bolsward en Heerenveen, waren na de laagste ton meteen door de wind gegaan en het IJsselmeer opgezeild. Zij lagen, dat kon ik bij de dijk al zien, al enorm op ons voor. Maar wij hadden ook problemen, evenals Drachten. Wij wilden door de wind, maar hoger dan ons kwamen Grou en de Halve Maen er ook aan. Ik zag dat Drachten door de wind ging en daarna stuurboord Grou naderde. Grou vroeg natuurlijk voorrang vanwege de bakboordspositie, maar het lukte Drachten niet om door de wind te komen. Zij waren net ree gegaan en hadden nog geen snelheid. Grou besloot daarop ook ree te gaan en samen zeilden zij weg het IJsselmeer op. Die coulance kregen wij niet van schipper Berend Mink van de Halve Maen. Ook zij riepen ons aan, en terecht. Johannes had zijn roer er dwars achter om met hen mee te sturen, maar we hadden onvoldoende snelheid. Berend Mink stuurde daarop iets naar onderen zodat wij niet botsten en wij konden doorzeilen. Maar, zo anders dan bij Drachten en Grou, riepen zij tegen ons dat ze tegen ons protesteerden. Formeel gelijk, maar als zij enig gevoel hadden gehad waardoor deze situatie was ontstaan, hadden ze dat nooit moeten doen. Wij hebben wel een route lang nagedacht wat we hier mee moesten. Uiteindelijk hebben we besloten om de groene vlag in het want te hangen, ten teken dat we erkenden dat we fout waren. Als Berend Mink dan de rode vlag zou verwijderen kregen we geen protest, maar wel 3 punten extra in het klassement. Geen makkelijke beslissing, maar toch onontkoombaar.
Maar de wedstrijd ging door en opnieuw niet in ons voordeel. Toen wij route 2 ingingen naar de hoogste ton, bleek dat de skûtsjes die achter ons aan kwamen de wind veel beter troffen. Zij lagen misschien maar 100 meter achter ons, maar toch konden zij veel hoogte en ook snelheid zeilen, terwijl was geen hoogte en ook geen snelheid hadden. Opnieuw verloren wij een positie. Eerlijk gezegd weet ik niet precies op welke positie wij lagen toen wij de hoogste ton weer ronden, maar er lagen veel voor ons. Maar een groepje van 3, dat voor ons om de ton heen ging, raakte in elkaar verstrikt. Ik zag dat Langweer en Leeuwarden elkaar raakten en even aan elkaar vast zaten. Nu zat het ons even mee, want konden meteen boven hen steken en zo 3 plaatsen vooruit komen. Ik denk dat we hierna op de 6e plaats kwamen, ook onze uiteindelijk finishpositie. Deze finish werd er vroeg ingelegd vanwege naderend onweer, terecht natuurlijk, maar bij die finish lagen wij alweer vlakbij Drachten en Bolsward. Met een nog een route en een constante wind hadden wij goede kans gemaakt deze 2 weer in te halen, want op dit IJsselmeer liepen wij sneller. Maar de windschiftingen hebben het ons niet mogelijk gemaakt beter naar voren te komen. Dus 6e over de streep, met 3 extra punten vanwege de groene vlag.
Ik heb gehoord dat wij nu 5e in het klassement staan. Op zich wel een redelijke positie, maar ik weet dat er zoveel meer in had gezeten. Maar goed, dat hoort bij het zeilen en laten we daarom maar hopen dat we maandag, op het Heegermeer, de schiftingen eens mee hebben.

De limerick van Stoffel Zandstra:

Mei ’t griene flachje yn it want
helle it skûtsje hjoed de kant.
Gjin 14 punten
kostte dit stunten
al hat it dêr dus wol om spand.

Uitslag:

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 Snk 3 4 9 3,6 0,9 0,9 21,4 9,0 12,4
2 B 4 7 0,9 2 3 4 20,9 7,0 13,9
3 E 5 0,9 8 0,9 7 13 34,8 13,0 21,8
4 G 0,9 8 4 9 14 2 37,9 14,0 23,9
5 L 2 9 6 3 8 6 37,0 9,0 28,0
6 J 9 2 2 6 10 11 40,0 11,0 29,0
7 HM 11 6 5 5 4 10 41,0 11,0 30,0
8 D 10 12 7 7 2 5 43,0 12,0 31,0
9 W 12 3 13 4 5 7 44,0 13,0 31,0
10 H 14 11 3 14 6 3 51,0 14,0 37,0
11 SWH 8 5 10 8 14 12 57,0 14,0 43,0
12 Lwd 6 10 11 10 9 9 55,0 11,0 44,0
13 Lng 7 13 12 11 14 8 65,0 14,0 51,0
14 LM 13 14 14 12 11 14 78,0 14,0 64,0
groen=3 extra punten
blauw=gemiddelde van de wedstrijden
rood=protest/averij/niet gefinished