Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

31 juli 2012: Earnewâld, Lemmer 6e

Gepubliceerd op:

Vandaag begon de wedstrijd met een ouderwetse walstart. Het was wel lagerwal, maar desondanks konden de skûtsjes goed wegkomen. Wij mochten vertrekken vanaf plaats 3, dus dat was wel iets dat perspectief bood. En daar leek het ook wel op. Wij kwamen mooi snel weg. Het skûtsje van Bolsward, dat achter ons lag, was verder weg dan het tijdens de start achter ons had gelegen en het skûtsje van Drachten, dat voor ons lag konden wij benaderen en op het Zandmeer konden wij er zelfs naast komen. Maar vanaf het Zandmeer de Folkertsloot in ging het mis. Het was bijna niets, maar wel veelbetekenend. Wij moesten draaien voor de wal en naast ons moest Drachten dus meedraaien. Maar zij deden dat net niet goed genoeg, met als gevolg dat wij met een lichte aanvaring tegen hun achterschip botsten. Maar het gevolg was wel dat Drachten weg kon komen en wij even werden afgeremd. Dat zag je meteen achter ons. Bolsward moesten wij bij de eerste keer dat wij hen tegen kwamen, al laten gaan. Nu moet ik daarbij opmerken dat Bolsward daar kennelijk ook een geweldige vlaag wind kreeg, want nog geen 200 meter verder konden zij ook Heerenveen inhalen. Maar wij kregen wel steeds de verstoorde wind en zagen dat ook de Halve Maen en Joure dichter bij ons kwamen. Bij de hoogste ton, halverwege de Folkersloot lag de Halve Maen zelfs al voor, maar Joure hadden wij, dacht ik, wel in de tang. Maar Joure maakte een fout. Zij lagen stuurboord en wilden eerst achter ons langs. Maar terwijl ze dat deden zagen zij dat er achter ons onvoldoende ruimte was en toen wilde ze maar onder ons draaien, maar ze besloten dat veel te laat. Gevolg was een aanvaring en wij werden opnieuw weggezet en Joure ronde voor ons de ton.

Dus toen wij weer richting het Zandmeer gingen lagen Bolsward, de Halve Maen en Joure al voor ons. Dat was niet wat wij hadden verwacht. Tegen Joure is eerst de protestvlag nog getrokken, maar Johannes besloot later om dit protest niet door te zetten, dit op verzoek van Dirk Jan Reijenga.

Hierna volgde een rondje zonder noemenswaardige veranderingen. Wij zeilden prima waarbij het zelfs lukte om de Halve Maen weer in te halen en dichter bij de skûtsjes voor ons te komen. Inhalen konden we die nog niet. Maar toen de 3e ronde begon kwamen er weer verrassingen.

Meteen vanaf het begin van deze route, in de Langesloot, was het al apart zeilen. Wij zagen dat voor ons het skûtsje van Joure het moeilijk had. Zij lagen bijna stil en Johannes hield daarom wat lager aan, zodat we minder last zouden hebben van de luwte van de bomen. Dat lukte prima, als ik naar Joure keek, maar de Halve Maen, die wel hoger als ons zeilde, kon de zeilen gewoon vol houden en haalde ons in. Toen we het Zandmeer weer opzeilden lagen wij dan behoorlijk lager dan Joure en de Halve Maen. Maar wij pakten de wind daar prima op, terwijl die andere 2 de wind nog niet kregen. Toen wij door de wind gingen konden wij, terwijl wij op stuurboord lagen, ruim voor beiden langs. Wij zagen dat wij meteen ook behoorlijk dichterbij Drachten kwamen. Wij konden, prachtig zeilend, Drachten al inhalen op het Zandmeer, maar maakten net niet genoeg hoogte om de Folkertsloot te halen en er moest een klein tussenklapje komen. Maar dat tussenklapje werd ons noodlottig. Op het moment van draaien draaide de wind ook extreem. Eigenlijks zeilden wij terug naar waar wij vandaan kwamen. Drachten was nog net niet door de wind en die profiteerde er wel iets van, door onder ons te kunnen draaien. Zij hadden ons daardoor in de tang, want wij konden nu niet eerder door de wind dan nadat Drachten dat had gedaan. Maar Joure, die al ver achter had gelegen, profiteerde volop. Zij konden zo doorzeilen de Folkertsloot in. Zij zeilden gewoon achter Drachten langs, die dus wel wat eerder door de wind had kunnen gaan. Maar toen wij de Folkertsloot ingingen lagen wij weer achter deze beide skûtsjes. Alleen de Halve Maen had op het Zandmeer kennelijk ook verkeerd gelegen, want zij lagen nog ver achter ons.

Het laveren in de Folkertsloot ging prima en daarna moesten wij door de Ûlekrite, bij de Prinsenhof langs en dan op naar de finish. En dan zie je opnieuw dat dit eigenlijk geen wedstrijdwater is. Want voor ons lagen de skûtsjes van Joure en Drachten en het is daar zo smal dat je niet anders kunt dan afremmen. Anders bots je achter op één van die beide skûtsjes en dan heb je opnieuw 14 punten. (vorig jaar hebben we zo hier een protest verloren) Dus staan op de zwaarden, zodat die door de bodem gaan en het schip afremmen. Maar ook de schoten werden zo ver ingehaald dat we geen profijt hadden van de wind die van achteren kwam. En door dat remmen zie je dat de skûtsjes van de Halve Maen en Grou wel door kunnen zeilen omdat die niets voor zich hadden. Hierdoor kwamen wij op de finish net tekort om voor hen beiden te eindigen. Wij werden daardoor als 6e afgeschoten, maar ik weet dat wij, bij iets ruimer water, gewoon 4e waren geweest. Het mag dan traditie zijn, maar wedstrijdzeilen, dat hoort niet zo.

Maar morgen zeilen we bij Terhorne op ruimer water, dus ik neem aan dat ik daar niet weer over zal klagen.

De limerick van Stoffel Zandstra:

Fan ’t seisde plak,
gean ‘k net út ’t dak.
It koe wol minder,
dus mannen blinder,
dan moarn mar wer flink oan ‘e bak.

Uitslag:

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 J 9 2 2 13,0 9,0 4,0
2 G 0,9 8 4 12,9 8,0 4,9
3 B 4 7 0,9 11,9 7,0 4,9
4 E 5 0,9 8 13,9 8,0 5,9
5 Snk 3 4 9 16,0 9,0 7,0
6 L 2 9 6 17,0 9,0 8,0
7 HM 11 6 5 22,0 11,0 11,0
8 SWH 8 5 10 23,0 10,0 13,0
9 H 14 11 3 28,0 14,0 14,0
10 W 12 3 13 28,0 13,0 15,0
11 Lwd 6 10 11 27,0 11,0 16,0
12 D 10 12 7,0 29,0 12,0 17,0
13 Lng 7 13 12 32,0 13,0 19,0
14 LM 13 14 14 41,0 14,0 27,0