Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

31 juli 2009, Sneek: negende

De laatste wedstrijd alweer van het seizoen. We staan vijfde in het klassement en dat geeft ons een goed gevoel. We hebben beter hebben gepresteerd dan we vooraf hadden kunnen en durven dromen, zeker na alle ellende die we in het voorjaar hebben gehad. Daarbij denk ik aan Lemmer Ahoy, waarbij de fok kapot werd gevaren en aan de proloog in Stavoren waar onze mast kapot ging nadat we waren omgeslagen. Maar dit seizoen liep het seizoen, zeker met minder wind.

Ook vandaag was er heel weinig wind, dus we hadden een goed gevoel over deze wedstrijd. Dat bleek al direct bij de start. Bij de start gingen wij na Joure als beste uit de vloot weg. We liepen zeer hoog en we zagen het Grouster skûtsje, die wel iets hoger als ons lag, maar achter ons, steeds verder achter ons vandaan zakken. Grou viel daarop op een gegeven moment achter ons en daardoor ook in onze smerige wind. Dat is de wind die door een skûtsje gebroken en wordt en daarna bij de schepen erachter komt. Grou restte geen andere keus dan door de wind te gaan en maar over bakboord weg te gaan het Sneekermeer weer op.

Wij zeilden door waar Joure ook was. Joure had daar namelijk een prima wind en wij dachten die wind ook mee te kunnen nemen. Toen we daar bij de hoge wal aankamen – nog steeds met een goede wind – en door de wind gingen, was het na 100 meter gedaan met die goede wind. De wind kromp en kromp nog verder en wij moesten steeds verder het meer in totdat we bijna terugvoeren waar we vandaan kwamen. Ik zag dat Grou dat punt allang gepasseerd was. Grou had, in mijn ogen bij toeval, daar de juiste slag gepakt en zeilde richting de kop. Joure die lag nog wat voor ons en die had nog wat meer voordeel. Die had net een klein gedeelte van de slechte wind gemist.

Ons restte geen keus dan door te zeilen en te hopen op een betere wind. We hebben in het kruisrak meerdere slagen gemaakt. Maar het goede kwam er niet uit en ik denk dat wij als twaalfde om de eerste hoge ton heen gingen.

Toen voor de wind naar de laagste ton en ook vandaag weer in een zandloper voor de tweede keer het kruisrak in van de eerste ronde. Dat kruisrak ging goed. Wij konden een paar leuke slagen maken. Het skûtsje liep goed, er was ook een constante wind en daardoor lukte het ons als achtste of negende om de ton te gaan.

Wat echter wel vervelend was, was dat Bolsward daar als tweede om de ton ging. Voor het klassement was het namelijk erg slecht voor ons dat Bolsward twee was, hield in dat wij niet slechter mochten worden dan negen. Dat werd dus nog spannend of wij Bolsward voor of achter ons kregen in het klassement. Ik zag wel dat er een protestvlag was bij Bolsward. Ik had op dat moment nog geen idee voor wie dat was. Onze andere concurrent die wij eventueel in zouden kunnen halen, Joure, lag nog voor ons, dus dat was geen optie dat wij die voorbij konden in het klassement. Ik had toen het idee dat wij dus de vijfde plaats in het klassement niet konden handhaven, maar zesde zouden worden.

Het laatste kruisrak kwam daarna. Er zijn namelijk doordat de wind helemaal wegviel, niet meer dan drie kruisrakken gezeild. En het werd een kruisrak om niet te vergeten, of laten we zeggen, laten we het maar juist wel vergeten. De skûtsjes die op één lijn lagen, de één voer op stuurboord, de ander voer bakboord, de ander had weer helemaal niets. Ik denk dat wij heel vaak bij die laatste categorie hebben gehoord. We konden gewoon geen richting vinden waarin we moesten zeilen. Dan weer bakboord, dan weer stuurboord zonder dat we aan het roer kwamen.

Uiteindelijk zag ik dat er wel wind ontstond in de kopgroep en Bolsward had daar profijt van en dusdanig veel profijt dat hij zelfs als eerste over de finish ging. Ik begreep dat wij Bolsward dus voor moesten laten gaan in het klassement. Wat we op dat moment ook zagen, was het skûtsje van Joure. Ik had gezien dat ze een groene vlag hadden gehesen, waarmee ze dus kennelijk schuld erkennen van een overtreding, alleen dat was van Bolsward. En Bolsward had de rode vlag niet uit het wand gehaald, waardoor Joure toch 14 punten kreeg. De Jousters besloten daarop te stoppen.

Voor ons klassement was het heel positief. Want hierdoor konden wij Joure weer passeren in het klassement, waardoor wij in het klassement toch vijfde zijn geworden. Bolsward is dus van zes naar vier gegaan. Wij zijn vijfde gebleven en Joure ging van vier naar zes.

Dus over het totaal bekeken was het een wedstrijd om snel te vergeten, een wedstrijd waar wij weinig plezier aan hebben gehad. Maar voor het klassement hebben we goede zaken gedaan door vijfde te blijven, een uitslag waar we vooraf voor hadden getekend.

uitslag

# schip punten details
1 Bolsward – Bolsward 0.9
2 Grou – Doarp Grou 2
3 Earnewald – Twee Gebroeders 3
4 Huizum – It Doarp Huzum 4
5 Drachten – Twee Gebroeders 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Sneek – De Sneker Pan 7
8 Heerenveen – Gerben van Manen 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Drachten – d’ Halve Maen 10
11 Langweer – Twee Gebroeders 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 12
13 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 13
14 Joure – Oeral Thûs 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Grou – Doarp Grou 20.8
2 Heerenveen – Gerben van Manen 26.8
3 Sneek – De Sneker Pan 28.9
4 Bolsward – Bolsward 40.8
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 42
6 Joure – Oeral Thûs 43.8
7 Earnewald – Twee Gebroeders 57
8 Drachten – d’ Halve Maen 59
9 Drachten – Twee Gebroeders 60
10 Woudsend – Klaas van der Meulen 69
11 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 73
12 Stavoren – Sûdwesthoek 76
13 Huizum – It Doarp Huzum 87
14 Langweer – Twee Gebroeders 94