Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

3 augustus 2010, Elahuizen: achtste

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Een wedstrijdwater waar het Lemster skûtsje altijd goed heeft gepresteerd, namelijk de Fluessen bij Elahuizen. Vandaag echter niet, wij doen mee, houden goed stand, pakken een paar, maar voorin komen, laat staan eindigen, zit er niet in.

Vanochtend zijn we het water al opgegaan. Het was behoorlijk stil en dus kwam de lichtweerfok er weer voor. Maar we hadden nog mar net los gegooid en waren misschien 200 meter van ons volgschip af, toen er een bui over ons hen trok, gepaard gaand met de nodige wind. Dat beloofde wat. Maar na de bui zakte de wind weer in en voeren wij heel rustig verder.

Hoe moest je de daar de middag mee beginnen? Veel wind, weinig wind, voorspellen konden wij het niet. Omdat de lichtweerfok er op stond, lieten we die staan. Maar bij het inzeilen, zeg zo rond 13.00 uur, was er toch redelijk wat wind. Dus het zeil naar beneden en op een andere manier aan de mast geknoopt. Zo kun je de bolling van het zeil wat veranderen, geheel afhankelijk van de wind. Ook werd ons voorstag op een andere plaats gezet. Zo zijn we weer gaan zeilen en dat leek prima tot ongeveer 13.50 uur, want toen haalde de wind meer aan. Op dat moment werd besloten om toch nog een andere fok aan te slaan. In 6 minuten werd het gedaan. De oude fok naar beneden, de zeillatten eruit en oprollen. Ondertussen de andere fok uit het ruim, de zeillatten er in doen en weer aanslaan en hijsen. Een paar minuten later klonk het 10 minuten schot. Ik moet helaas zeggen dat ik van de wedstrijd niet veel heb gezien. Door de harde wind was er een extra voorhouder nodig bij de fok en dat heb ik deze middag gedaan. Dan zie je niets van de wedstrijd en is het ook lastig een wedstrijdverslag te maken.

Onze start was niet super, Wij lagen midden tussen andere schepen in en opnieuw moesten wij achter 2 andere skûtsjes langs die bakboord lagen. Dat is vooral in de start veel verlies. Een van die skûtsjes was Joure, die opnieuw was gestart, maar dan wel met vrij wind. Bij de hoogste ton lagen wij geloof ik 11e. Weer een slecht begin. Het skûtsje liep wel goed en met hard werken konden wij langzaam vooruit schuiven. In het kruisrak konden wij de SWH voorbij komen. Later bij de hoogste ton naderde Langweer op stuurboord en wij op bakboord. Duidelijk dacht ik, maar schipper Ulbe Brandsma dacht daar anders over want hij probeerde toch voor ons langs te komen. Dat leverde een botsing op en in 1e instantie ook protestvlaggen. Later besloot Johannes de vlag eruit te halen. Langweer lag al ver achter ons en natuurlijk moeten we snel naar Lemmer om gezellig door het centrum te kunnen varen. Het heeft ons ook bijna niets aan ruimte gekost en wij kwamen wel voor Langweer te liggen.

De rest van de wedstrijd zijn wij constant aan het laveren, oploeven en wat je zeilend niet meer kunt doen, geweest met Joure en Woudsend. Wij zijn daarbij wel voor Joure langs gegaan en lagen dus theoretisch voor. Wij moesten echter nog een keer door de wind naar de ton en Joure niet. Dat kleine verschil leverde net weer de voorsprong op voor Joure. Zo bleef het gaan en zo bleef het ook, want bij de finish lagen wij nog achter die twee op een 8e plaats.

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Sneek – De Sneker Pan 2
3 Bolsward – Bolsward 3
4 Drachten – Twee Gebroeders 4
5 Earnewald – Twee Gebroeders 5
6 Joure – Oeral Thûs 6
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 7
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 8
9 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 9
10 Huizum – It Doarp Huzum 10
11 Drachten – d’ Halve Maen 11
12 Langweer – Twee Gebroeders 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 14 protest van Bolsward
14 Grou – Doarp Grou 14 niet gefinished
stand

(na aftrek van slechtste resultaat)
# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 15.7
2 Joure – Oeral Thûs 20.9
3 Bolsward – Bolsward 32.8
4 Earnewald – Twee Gebroeders 34.9
5 Sneek – De Sneker Pan 35
6 Grou – Doarp Grou 44.9
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 47
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 51
9 Drachten – Twee Gebroeders 52
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 53
11 Stavoren – Sûdwesthoek 65
12 Langweer – Twee Gebroeders 67
13 Drachten – d’ Halve Maen 68
14 Huizum – It Doarp Huzum 87