Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

29 juli 2009, Lemmer: derde

Gepubliceerd op:

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Gisteravond begin ik met mijn verslag. Ik heb dat vast wel vaker gedaan, want we hadden weer de intocht in Lemmer. Geweldig is dat ieder jaar weer. Zo ook dit jaar. Het lemster Skûtsje werd getrokken door het schip van Johannes Meeter, maar Johannes stond zelf aan het roer van het lemster Skûtsje. Achter het skûtsje een rubberboot die zorgde voor het eventuele afremmen. Het Shantykoor was natuurlijk ook weer aan boord en zo ging het skûtsje afgeladen met ook nog bijna de complete bemanning met partners door de Lemmer. Overal werden we toegejuicht en zoals ieder jaar werd er ook weer even aangelegd bij de Oude Sluis. Hier krijgen we altijd een drankje en kunnen de toeschouwers genieten van het Shantykoor.

Dit jaar was er een verrassing. Neptunes hemzelf kwam namelijk aan boord. En dat hij geen onbekende was op dit lemster Skûtsje bleek meteen, want hij gaf direct de schipper Johannes Meeter orders. En Johannes deed dat ook. Het doel was natuurlijk ludiek en Johannes werd gedoopt als schipper van het lemster Skûtsje die voor het eerst door de Oude Sluis vaart. Net zoals vroeger schippers werden gedoopt als ze voor het eerst de kaap hadden gerond. Johannes moest hiervoor een opdracht uitvoeren, namelijk het hijsen van de fok. Dit moest zo snel mogelijk en was in 18 seconden gedaan. Klasse.

Na afloop, toen het lemster Skûtsje op de gereserveerde plaats lag, wat overigens keurig was geregeld, ondanks de drukte in Lemmer, hebben we met elkaar een biertje gedronken om daarna met een goed gevoel naar huis/boot te kunnen.

We moesten deze ochtend direct weer op bezoek bij één van onze sponsors, namelijk bij bakkerij Breimer. Dat is ook al traditie dat we daar met de gehele bemanning, bestuur en partners gaan ontbijten. Een mooi gebaar dat wordt gewaardeerd door ons.

Er werd vandaag weinig wind voorspeld, dus nu werd de lichtweerfok weer aangeslagen. De trim van het grootzeil werd iets aangepast en toen wij om 12.30 uur wegvoeren hadden we nog ruim voldoende tijd voor de laatste kleine aanpassingen. Die waren er nog wel. Zo ging Jaap Jongsma enkele malen de mast in om enkele rabanden nog iets te verstellen zodat het grootzeil zo goed mogelijk kwam te staan. Uiteindelijk waren we tevreden en kort daarna klonk het 10 minutensein ook al. Die 1e start was slecht. Wij lagen midden tussen andere skûtsjes en konden niet wegkomen. Maar gelukkig klonk er een schot en werd de rode bal gehesen omdat het een algeheel vals was. Dat vonden we dus niet erg.

De 2e start was werkelijk voortreffelijk en het leek er zelfs op dat wij als 1e richting hoogste ton gingen. Maar meteen zagen we al dat dat niet zo zeker was en dat zou de hele wedstrijd verder zo blijven. De wind ging alle kanten op. Dan konden we omhoog om heel kort later alweer fors naar beneden te moeten sturen. Voor de niet zeilers onder ons betekent omhoog dat je richting de wind vaart (dus tegen de wind in) en omlaag ga je meer met de wind mee. Maar uiteindelijk gingen we als 2e om de hoogste ton. Alleen Bolsward was voor ons. Meteen voor de wind liepen wij erg veel sneller dan Bolsward, maar net niet zo snel dat we voor de laagste ton om Bolsward heen konden. Johannes moest even naar beneden sturen, zo ruimte creëren om daarna direct achter Bolsward de ton te ronden.

Ook vandaag weer een zandloper en in dit 2e kruisrak bleek hoe de wind wisselde. Waar wij dachten goed te varen zagen wij dat de SWH veel beter ging naar de hoogste ton. Wij verloren fors en kwamen nog maar net als 3e om de ton. Dat was een tegenvaller, want het lemster Skûtsje liep snel genoeg. Het zat hem in de windschiftingen. Zo bleef het in de wedstrijd door gaan. Op een moment dat wij dachten net de 2e plaats weer overgenomen te hebben werden we plotseling voor de wind door wel 3 skûtsjes ingehaald. We haalden natuurlijk alles uit de kast, maar konden niet voorkomen dat o.a. Earnewâld ons voorbij was gekomen. Ik noem dit skûtsje bewust omdat wij toen bij de laagste ton bijna een aanvaring hadden. Wij moesten achter het skûtsje van Earnewâld langs omdat zij het recht hadden bij de ton. Zij gingen echter te ruim en Johannes stuurde naar de ruimte tussen hun skûtsje en de ton. Maar schipper Gerhard Pietersma riep ons aan dat wij dat niet mochten en stuurde omhoog naar de ton. Hij kwam bijna tegen de wind in te liggen in zijn poging ons dwars te zitten, overigens volkomen reglementair. Wij wisten dit ook en remden uit alle macht door de schoten los te laten en door de zwaarden in de grond te trappen. Toch kwamen we naast Earnewâld en Johannes kon maar ;e;en ding doen en dat was in het te kleine gat duiken tussen de ton en Earnewâld. En zie, doordat Earnewâld geen snelheid meer had verleierde het wat en werd het gat precies groot genoeg toen wij daar kwamen. We konden er echt precies tussen en samen ronden wij de ton. Het ging daarna toch nog mis doordat de SWH het skûtsje van earnewald tegen de kont aan ramde. Hierdoor werd Earnewâld uit zijn koers gedrukt en ramden zij ons weer. Er werd over en weer wat geroepen, maar uiteindelijk zeilden we allemaal weer door. Wel riep Gerhard Pietersma naar ons dat hij een protest tegen ons in zou dienen. Wij waren ons echter van geen kwaad bewust want wij hadden hem niet geraakt en zeilden gewoon door. Dan maar uit gaan leggen bij de jury. De wedstrijd vervolgde en voor ons lagen op dat moment Bolsward nog steeds en nu plotseling ook Joure. Die was er kennelijk doorheen geschoten. Maar wij lagen 3e, met vlak achter ons dus Earnewâld en ook Heerenveen. In het laatste kruisrak ging Heerenveen heel erg dicht achter ons langs toen wij bakboord lagen, maar toen we elkaar in tegengestelde richting tegenkwamen moesten wij weer achter Heerenveen langs, want wij durfden het niet aan om er op stuurboord voor langs te gaan. Toch hadden we enig geluk, want Heerenveen had nog niet voldoende hoogde om de ton te kunnen halen en moesten dus nog een keer door de wind. Dus toen wij opnieuw op bakboord aankwamen en de ton naderden moest Heerenveen weer achter ons langs en wij bleven 3e. Dat bleef zo tot de finish en we werden door de 3e keer als 3e afgeschoten.

Wij erg blij natuurlijk, maar nog prettiger werd het Toen Gerhard Pietersma vlak voor de finish zijn protestvlag weghaalde. Alhoewel wij niet het idee hadden dat we iets fout hadden gedaan is het altijd spannend als je moet wachten op de uitslag van een jury. Dit was meteen definitief een 3e plaats en dat op de Lemmer.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Bolsward – Bolsward 0.9
2 Joure – Oeral Thûs 2
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
4 Heerenveen – Gerben van Manen 4
5 Earnewald – Twee Gebroeders 5
6 Grou – Doarp Grou 6
7 Sneek – De Sneker Pan 7
8 Drachten – d’ Halve Maen 8
9 Drachten – Twee Gebroeders 9
10 Woudsend – Klaas van der Meulen 10
11 Stavoren – Sûdwesthoek 11
12 Langweer – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14 niet gefinished

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 18.8
2 Grou – Doarp Grou 18.8
3 Sneek – De Sneker Pan 21.9
4 Joure – Oeral Thûs 29.8
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 33
6 Bolsward – Bolsward 39.9
7 Drachten – d’ Halve Maen 49
8 Earnewald – Twee Gebroeders 54
9 Drachten – Twee Gebroeders 55
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 60
11 Woudsend – Klaas van der Meulen 63
12 Stavoren – Sûdwesthoek 64
13 Langweer – Twee Gebroeders 83
14 Huizum – It Doarp Huzum 83