Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

27 juli 2009, Woudsend: derde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Vanochtend vroeg zijn we vertrokken vanuit Stavoren om een ligplaats te zoeken op het Heegermeer, alwaar de commissie van Woudsend de wedstrijd organiseert. Het was windstil en dat beloofde niet erg veel goeds voor de wedstrijd. Maar gelukkig voorspeld Piet Paulusma wel meer wind in de middag, dus ik hoopte dat het toch goed zou komen.

Toen we een mooi ankerplekje hadden gevonden en Johannes naar de routebespreking was zijn we eerst eens gaan zwemmen. Het was heerlijk en we koelden allemaal af. Dus fris de wedstrijd in, heerlijk!

Ondanks de berichten van Piet Paulusma werd wel de lichtweerfok aangeslagen, Maar omdat we al eens eerder tijdens het zeilen werden overvallen door veel wind (Terhorne) en het toen niet goed konden verzeilen, werd nu een 2e fok klaargelegd onder de luiken. Deze fok was al voorzien van de zeillatten en zou redelijk vlot gewisseld kunnen worden. Maar dat zou niet eerder gebeuren dan bij windkracht 4.

Johannes besloot met dit lichte weer ook de stand van de mast iets te veranderen. Hij werd iets achterover gebracht, omdat we vaak hadden gemerkt dat we de veel druk voorop hadden waardoor de ko steeds wegviel.

Er stond tijdens het inzeilen vlak voor de wedstrijd wel wat wind, maar meer kan ik het niet noemen. Het zou echt zoeken worden naar de vlaagjes.

Dan de start. Er was eerst al een valse start geweest, maar de 2e start lagen wij fantastisch hoog. Direct achter ons lag Joure, maar zo op het oog konden we wel 1e zijn. Maar in alle jaren die ik meezeil heb ik al vaak genoeg gemerkt dat dit geen garantie is. Dat bleek direct al, want toen wij de 1e keer door de wind gingen ging Joure nog niet door de wind. Zij gingen verder naar de wal. Wij zaten iets hoger dan Grou, maar lagen wel iets achter hen. En toen wij de hoogte van de hoogste ton hadden zag ik dat Grou vlak voor ons door de wind was gegaan en de zeilen net opbolden. Grou lag dus bakboord en wij moesten meedraaien. Hierdoor lag Grou wel iets hoger en hadden zij ruimte bij de ton. Maar dat was niet alles, ook Joure was daar al. Die hadden beter wind gekregen doordat zij iets verder naar de wal waren doorgezeild. Maar toch als 3e om de ton.

Toen voor de wind. Of wij hadden de verkeerde wind of links en rechts van ons lag betere wind, want onder ons kwam Sneek ons voorbij en boven ons kwam de Halve Maan ons voorbij. Johannes vermoedde dat dit misschien ook te maken had met de stand van de mast, die we eerder hadden gewijzigd. Daarom zijn Lieuwe en ik onder de luiken gedoken en hebben daar de mast weer wat verder voorover laten komen, zodat die weer in de oude stand stond.

Er werd weer een zandloper gezeild en we gingen in de 1e ronde daarna het 2e kruisrak in, maar nu wel als 5e. We moesten zelfs Albert Visser van Drachten nog aanroepen dat hij niet tussen ons en de ton mocht, want ook Drachten was ons zeer dicht genaderd. Albert zag zelf ook in dat hij hier geen rechten had en gaf ons keurig de ruimte waarop wij recht hadden. Maar in het kruisrak lag hij natuurlijk wel zeer dicht achter ons.

Het werd een keurig kruisrak. Wij konden de wind goed vinden en maakten ook andere slagen dan onze direct concurrenten de Halve Maan en Drachten en allereerst zag ik al dat Drachten veel slechter uitkwam dan wij. Zij gingen al ver achter ons langs. Maar de Halve Maan ging vlak voor de 2e hoogste ton nog voor ons langs, maar alleen omdat zij bakboord lagen en wij stuurboord. Ik zag meteen dat de Halve Maan nog niet voldoende hoogte had om de hoogste ton aan te kunnen zeilen, dus ik schatte meteen in dat wij hen misschien wel weer bakboord op konden vangen bij die hoogste ton. En zou kwam het ook uit. Jitze Mink moesten vlak bij de ton naar beneden sturen om achter ons langs te gaan. Wij hadden voldoende hoogte en ronden als 4e deze ton en begonnen toen aan de 2e rak naar een onderste ton.

Er kwam steeds minder wind, maar desondanks konden wij nu wel, in tegenstelling tot de 1e keer voor de wind, onze positie handhaven. Ik denk zelfs dat wij uitgelopen zijn op de skûtsjes achter ons. Maar voor ons lagen nog steeds de skûtsjes van Joure, Grou en Sneek. Niet zomaar schepen die je even voorbij kan zeilen. Deze 3 skûtsjes maakten alleen dezelfde slag als Joure in de 1e route ook had gedaan. Geheel naar de wal, bij de Indyk, doorzeilen en dat pas door de wind naar de hoogste ton. Johannes deed dit niet. Wij gingen halverwege de wal al door de wind en zeilden het meer weer op. Op dat moment was het nagenoeg windstil en het was gewoon drijven. Maar langzamerhand zagen wij kleine bewegingen op het water komen die weer wind aanduidden en wij zagen dat wel bij ons, maar niet bij de andere skûtsjes voor ons. En langzaam kregen wij weer snelheid. Toen we midden in dit windgebied zaten zijn we door de wind gegaan richting de hoogste ton. Een goede keus,want het skûtsje van Sneek bleek daar nooit op tijd te kunnen komen. Joure en Grou helaas wel, maar desondanks was ik al zeer tevreden. Wij lagen weer 3e. In het voordewindse rak lagen wij te ver achter de 2 voor ons en Sneek achter ons was op zijn beurt ook weer te ver achter ons. Het was ook 4 uur geworden en de finishvlag hing in de kotter van de Zevenwolden. Dus 3e over de streep en grote blijdschap. Dit is toch al weer de 2e keer dat wij bij de top drie zeilen. Tevredenheid alom dus aan boord.

Na afloop van deze wedstrijd kwam de commissie 2000 nog aan boord om alles te controleren. Dus of wij wel met de juiste zeilen hadden gevaren, of het skûtsje voldoende diepe lag en dergelijke. Nu hadden wij, voordat wij weggingen zelf de diepte ook nog gepeild, want met deze zwakke wind hadden wij ook ballast uit het skûtsje gehaald. Als wij dergelijke dingen doen controleren wij ook altijd de diepgang en die was toen ruim voldoende. Bij de commissie 2000 dus ook.

Hierna is de Lemster vlag nog in de top gehesen en daarna hebben wij deze 3e plaats in alle bescheiden gevierd.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Joure – Oeral Thûs 0.9
2 Grou – Doarp Grou 2
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
4 Sneek – De Sneker Pan 4
5 Heerenveen – Gerben van Manen 5
6 Drachten – d’ Halve Maen 6
7 Drachten – Twee Gebroeders 7
8 Bolsward – Bolsward 8
9 Earnewald – Twee Gebroeders 9
10 Huizum – It Doarp Huzum 10
11 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 12
13 Woudsend – Klaas van der Meulen 13
14 Langweer – Twee Gebroeders 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Grou – Doarp Grou 9.8
2 Heerenveen – Gerben van Manen 12.8
3 Sneek – De Sneker Pan 15
4 Joure – Oeral Thûs 22.8
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 24
6 Bolsward – Bolsward 25
7 Drachten – d’ Halve Maen 33
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 35
9 Drachten – Twee Gebroeders 37
10 Earnewald – Twee Gebroeders 38
11 Stavoren – Sûdwesthoek 46
12 Woudsend – Klaas van der Meulen 50
13 Huizum – It Doarp Huzum 59
14 Langweer – Twee Gebroeders 61