Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

26 juli 2007, Langweer: tweede

Gepubliceerd op:

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Langweer.

Gaat de wedstrijd wel of niet door, was vooraf de vraag. En gelukkig was het positief. We hadden het skûtsje weer helemaal in orde. Gisteravond hadden we direct Tony Brundel gebeld uit Gaastmeer. Die heeft onze gaffel destijds gemaakt en hij zou hem nu ook repareren. Die stond langs het Prinses Margrietkanaal al klaar om de gaffel direct mee te nemen en gisteravond is hij er ook meteen mee aan het werk te gaan. Vanochtend kregen we hem gerepareerd en zelfs gelakt weer terug. Echt vakwerk.

Vanwege de harde wind hebben we opnieuw de broekreef en de eerste reef erin gezet voordat we van de wal losgingen. Er werd weer even proef gezeild en het leek ons wel te kunnen, dus gingen we ook zo de start in.

De eerste start wilden we zo dicht mogelijk bij de kotter gaan starten, maar ongeveer 30 seconden voor de start waren we al bij de kotter, althans bij de hoogste ton. En we moesten gijpen en stuurboord achter het hele veld langs om te proberen aan de andere kant van de lijn te starten.

Toch leek dat niet zo slecht voor ons, want we kwamen rond het startschot prachtig op de lijn af. Maar er waren veel meer skûtsjes te vroeg en dat resulteerde in een algeheel vals. Ik heb zelfs gehoord dat alleen SWH en Lemmer niet vals waren gestart en alle andere skûtsjes te vroeg over de startlijn gingen.

Dus opnieuw starten, maar Ale besloot dat voor deze start toch nog een extra reef in het zeil te zetten. Dus het grootzeil naar beneden, de onderkant van het zeil opnieuw opgerold en opnieuw omhoog, alleen nu een beetje minder hoog. Iets minder vierkante meters en dan toch hopen dat het verlies van die enkele meters gecompenseerd wordt doordat het skûtsje rechter op blijft.

Daarbij komt natuurlijk ook nog een keer dat de Langweerder Wielen heel ondiep zijn. Ook voor de wind, waarbij je verwacht dat een grootzeil enorm veel stuwdruk zal geven, heeft dit als nadeel op een ondiep meer dat de kont het water ingezogen wordt, en dus eigenlijks de snelheid juist beperkt.

Ook voor de wind heeft een extra in dit geval voordeel gehad.

Rond het startschot waren we halverwege de startlijn en stuurden we snel het kruisrak in. Opnieuw, net als gisteren, zag ik dat veel skûtsjes achter Lemmer lagen. Maar bij de hoogste ton bleek zelfs dat we eerste lagen, met vlak achter ons Grou en de Zwaan.

Deze positie hielden we vol tot we weer het kruisrak ingingen. Toch was er wel een kleine aanvaring met de Zwaan, waarbij de Zwaan plotseling omhoog en door de wind stuurde om de ton nog te kunnen halen. Maar ze botsten hierbij nog net tegen ons achterschip aan. Wij hadden hier weinig last van. Wel gingen de protestvlaggen in eerste instantie bij beide skûtsjes erin, maar beide schippers wilden het eigenlijk niet indienen en tijdens de wedstrijd gingen ook alle vlaggen er weer uit.

Het tweede kruisrak ging niet goed. Althans we zaten wel goed, maar Lemmer ging op een andere plek door de wind dan Grou. Lemmer ging op ongeveer 100 meter voor de bomenrij door de wind, om te voorkomen dat we misschien in de luwte van de bomen zouden komen. Grou deed dat niet, Grou ging door tot de bomenrij en ging daar pas door de wind. Gedurende het kruisrak zag ik dat Grou veel en veel hoger kon zeilen dan wij. Blijkbaar trok de wind om de bomen heen, waardoor deze iets ruimer voor hen was, waardoor ze hoger op konden zeilen.

En bij de ton bleek dat ook, want ze gingen zo ruim voor ons langs, dat we niet eens af hoefden te vallen, terwijl wij op stuurboord lagen. Dus Grou was op dat moment één en Lemmer twee.

Ik zag dat de Zwaan op dat moment nog derde achter ons lag en daarachter de twee grote kanshebbers, Sneek en Heerenveen.

Zo zijn we de wedstrijden doorgezeild. De kruisrakken waren eigenlijk niet spannend meer, want het waren allemaal lange slagen. Om de ton heen, hele lange slag bakboord en vervolgens weer een slag stuurboord, totdat we weer bij de ton waren en dan weer een ruimere koers.

Het was niet echt spannend qua wisselingen in ieder geval in de top van de vloot. Er zou in het achterveld best het mogelijke gebeurd kunnen, maar daarvan kan ik niets zien. Maar ik zag wel dat achter ons de Zwaan constant derde bleef, Sneek steeds vierde en Heerenveen steeds vijfde.

Het Lemster Skûtsje in ieder geval dik tevreden. We blijven heel leuk meedoen en in het klassement zijn we nu twee keer tweede geweest, een keer zesde en natuurlijk we hebben een aftrekwedstrijd van 14 punten.

We zullen wel zien hoe de rest van de wedstrijden zal gaan. Zaterdag gaan we in ieder geval het IJsselmeer op bij Stavoren. Vorig jaar hebben we daar een fantastische wedstrijd gezeild. En ook dit jaar voorspellen ze weer veel wind. Dus we hopen ook dan weer op een goed resultaat.

Tot zaterdag.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Lemmer – Lemster Skûtsje 2
3 Langweer – Twee Gebroeders 3
4 Sneek – De Sneker Pan 4
5 Heerenveen – Gerben van Manen 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Drachten – d’ Halve Maen 7
8 Drachten – Twee Gebroeders 8
9 Earnewald – Twee Gebroeders 9
10 Huizum – It Doarp Huzum 10
11 Bolsward – Bolsward 11
12 Joure – Oeral Thûs 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 13
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Sneek – De Sneker Pan 5,8
2 Heerenveen – Gerben van Manen 7
3 Drachten – d’ Halve Maen 8.9
4 Lemmer – Lemster Skûtsje 10
5 Grou – Doarp Grou 10.9
6 Langweer – Twee Gebroeders 14
7 Earnewald – Twee Gebroeders 18
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 20
9 Drachten – Twee Gebroeders 20
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 29
11 Joure – Oeral Thûs 31
12 Huizum – It Doarp Huzum 31
13 Stavoren – Sûdwesthoek 32
14 Bolsward – Bolsward 33