Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

25 juli 2008, Sneek: derde


(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Hoeveel wind komt er, was de vraag vanochtend. Op het pallaver werd er gezegd dat er afnemende wind was tot windkracht 2 à 3. Met elkaar besloten we het licht-weer-zeil weer aan te slaan. Inclusief de licht-weer-fok. Het was best wel een moeilijke beslissing, want het zeil had het op De Lemmer (woensdag) niet goed gedaan. Maar we hadden toen wel uitgevonden dat iets strakkere ra-banden beter was voor de zeilvoering. Dus toen we het Sneekermeer opvoerden, hadden we het complete licht-weer-tuig staan. Alleen lag op de luiken ook nog de middel-fok compleet klaar, inclusief de zeillatten, maar die hebben we in de wedstrijd niet meer gebruikt.

Dan de start, onze beste van dit seizoen. Vol op snelheid in de laatste minuut achter een aantal bakboord schepen langs en toen zat er een gat tussen de skûtsjes. Hier dook Ale in terwijl we op stuurboord lagen. Met tien seconden voor de start prachtig en op volle snelheid gingen we het wedstrijdveld in. We gingen hierbij vlak voor het skûtsje van Sneek langs, die op bakboord aan kwam zeilen. De bij Sneek op het voordek staande Lieuwe van der Pol riep dat we 100 punten van hem kregen. Maar toen we de hoogste ton naderden, zagen we dat uit het onderveld het skûtsje van Sneek toch weer naderde. Zij hadden blijkbaar de wind goed mee gehad, of ze lopen gewoon heel erg snel, wat ook zeker het geval is. Maar bij de ton kwamen wij op bakboord aan en Sneek op stuurboord. Sneek is, achteraf gezien, hier het kampioenschap vermoedelijk kwijt geraakt. Zij konden niet anders dan ons voorrang geven, zodat wij als eerste om de ton gingen. Sneek ging wel als tweede, maar zij hadden achtervolgers in hun nek hangen en dat had grote gevolgen. Want verderop in het voordewindse rak, kwamen zij in aanvaring met Joure. Beiden protesteerden, maar opnieuw kostte het Sneek een aantal meters. Er vielen nog veel meer protesten in deze wedstrijd, waarvan ik de uitslag op dit moment nog niet weer en dus in dit verslag ook niet over zal schrijven.

Maar in de wedstrijd raakte Sneek uiteindelijk steeds verder achterop, terwijl Heerenveen wel verder naar voren kwam, waardoor zij uiteindelijk ook als kampioen zouden eindigen. Maar wij streden om de eerste plaats in deze wedstrijd. Toch konden we het niet vasthouden, want in het kruisrak konden we Joure net niet achter ons houden. Meerder keren lukte het wel, maar op een gegeven moment kwam Joure ons voor, wij lagen toen dus twee. En daar lag nummer drie, Heerenveen, al op de loer. Ook die konden we meerder malen afslaan. Zelfs voor de wind moesten we een loefduel afslaan, maar alles lukte. Toch in het een na laatste kruisrak kwam Heerenveen bakboord dusdanig aan dat Ale er niet meer voor langs kon en Ale draaide onder Heerenveen. Misschien hadden we toen achterlangs moeten sturen, om Heerenveen verderop weer bakboord op te vangen, maar daar moesten we geweldig veel voor afvallen om achter Heerenveen langs te kunnen en dat leek ook geen goede keus.

Bij de finish werd het nog heel spannend. Want zowel Joure als Heerenveen konden maar net de ton halen, terwijl wij met een kleine knik in het schoot met volle snelheid aan kwamen daveren. Als Joure en Heerenveen maar 20 meter lager waren geweest, hadden wij misschien wel een eerste plaats gezeild, maar met een kleine opschieter zag ik Joure net over de finishlijn en Heerenveen lag iets hoger, die kon gewoon over de finishlijn. Dus Joure 1, Heerenveen 2 en wij op een hele goede derde plaats erachter. Op die manier het seizoen afsluiten is voor ons toch wel heel positief.

Terug kijkend op het hele totale seizoen kan ik niet tevreden zijn. Want we hebben een zekere eerste of tweede plaats in de Veenhoop door averij laten liggen en we hebben ook twee wedstrijden echt onder de maat gezeild. Maar zoals we deze tweede week hebben gezeild, biedt dit voldoende perspectief voor 2009.


(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Joure – Oeral Thûs 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Sneek – De Sneker Pan 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Stavoren – Sûdwesthoek 7
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 8
9 Earnewald – Twee Gebroeders 9
10 Langweer – Twee Gebroeders 10
11 Huizum – It Doarp Huzum 11
12 Bolsward – Bolsward 14 protest
13 Drachten – d’ Halve Maen 14 protest
14 Drachten – Twee Gebroeders 14 protest

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 23.6
2 Sneek – De Sneker Pan 26.8
3 Grou – Doarp Grou 47
4 Joure – Oeral Thûs 48.7
5 Bolsward – Bolsward 52
6 Lemmer – Lemster Skûtsje 52.9
7 Earnewald – Twee Gebroeders 58
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 59.9
9 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 72
10 Drachten – d’ Halve Maen 77.9
11 Langweer – Twee Gebroeders 82
12 Drachten – Twee Gebroeders 84
13 Stavoren – Sûdwesthoek 84
14 Huizum – It Doarp Huzum 105