Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

24 juli 2008, Lemmer: zesde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Niet om twee uur, maar om half drie klonk deze middag het startschot voor de wedstrijd, die wordt georganiseerd door de Lemster commissie. In mijn vorig verslag kon u al lezen dat wij deze ochtend ook al een wedstrijd hebben gezeild en daarom deze wedstrijd iets later.

De route was exact gelijk aan vanochtend en Ale besloot ondanks de goede start van vanochtend nu dichter bij de kotter te starten, zodat we in de betere wind bij de dijk bleven. We kwamen mooi op de startlijn weg, maar net niet hoog genoeg. Boven ons lagen nog twee skûtsjes waaronder Grou en Drachten. Zij lagen dus op een in mijn ogen betere plaats dan wij. Toch lagen wij niet slecht en toen we bij de eerste ton aankwamen, lagen we op een vijfde plaats, direct achter het skûtsje van Bolsward. Toen was het een klein halfwinds rak naar de ton bij de pier van het Lemster strand.

Bij het ronden van die ton zagen we dat Bolsward de bocht ruimer moest nemen, omdat het skûtsje van Grou binnen hem lag. Ale wilde daarom in het ontstane gat zeilen, zodat wij aan de binnenkant van Bolsward kwamen en dan het voordeel hadden bij de volgende ton. Helaas stuurde Grou niet erg snel in, waardoor ook Ale niet snel de bocht in kon sturen en daardoor uiteindelijk te ver naar buiten dreef. En daar zeilde Bolsward. Met een redelijke klap kwam ons voorschip ter hoogte van hun mast. Door de klap raakte ons bemanningslid Johan Postma te water, dat was wel even spannend, want hij kwam tussen de beide schepen terecht. Toen wij hem weer zagen, zwom hij al achter beide skûtsjes en de opluchting bij ons was groot. Ale stuurde direct omhoog zodat Bolsward vrij door kon en wij zagen dat Joure, die direct achter ons voer, Johan oppikte. Even later werd Johan met een speedboot weer van het skûtsje van Joure naar ons skûtsje gebracht. Gelukkig trok Pieter Meeter geen rode vlag, miscchien omdat Ale zelf ook nooit protesteert en daardoor ook zich een enkel foutje kan permitteren. We moesten nog wel even lachen om Johan, die vertelde dat toen de Jousters doorhadden dat hij een Lemster was en niet gewond hij ook wel weer terug kon zwemmen. Gelukkig was Johan zijn goede humeur niet kwijt en kon hij er zelf ook om meelachen.

Maar de wedstrijd ging door en er wachtte ons weer een kruisrak. Een heel moeilijk kruisrak, zoals alle volgende kruisrakken, want de wind draaide constant zodat je veel moest zoeken naar de juiste koers. Dat lukte ons het tweede kruisrak goed. Op een gegeven moment kruisden wij voor een aantal skûtsjes langs, waardoor wij theoretisch op de derde plaats lagen. Maar in de volgende slag richting de hoogste ton verging ons het lachen, want in plaats van richting de ton, moesten we de kop steeds verder laten vallen, omdat de wind steeds verder kromp. Uiteindelijk lagen we zelfs zevende bij de hoogste ton.

Voor ons lag het skûtsje van Drachten. Onze eerste opzet was natuurlijk om dit skûtsje weer voorbij te zeilen, maar met deze schiftende winden geen gemakkelijke opgave. Toch kwamen Drachten en Lemmer ook weer door de schiftende wind op bakboord bij de hoogste ton aan en leek het dat Sneek op stuurboord achter ons lang moest. Helaas stuurde schipper Albert Visser eerst iets te ver door, waardoor hij de ton overzeilde en vlak bij de ton zag ik dat Drachten, die heel makkelijk de ton aan kon zeilen, plotseling weer omhoog begon te sturen. Hier was geen enkele noodzaak voor. Bij mij kwam direct in gedachten dat dit gebeurde om ruimte voor Sneek te scheppen. Als Drachten koers had gehouden had hij gewoon te ton kunnen halen en had Sneek achter Drachten en daardoor ook achter ons langs moeten gaan. Ik had wel vaker geruchten gehoord dat familieleden elkaar hielpen, maar op geruchten ben ik nooit ingegaan, maar nu zag ik het zelf.

De rest van de wedstrijd zaten de windschiftingen voor ons in de verkeerde hoek. In plaats van dat we dichter bij Drachten kwamen, liep Drachten op ons uit. We konden wel de inmiddels bereikte zesde plaats handhaven, maar meer zat er niet in. Wel waren we goed te spreken over de zeilcapaciteiten van het skûtsje. Nu het een klein beetje meer waaide, liep het weer als vanouds.

Morgen de laatste wedstrijd op het Sneekermeer. Voor het kampioenschap kunnen we niet meer meedoen. We hebben nog een reëele kans om twee plaatsen te stijgen in het klassement, maar nog hoger heb je geluk nodig.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Joure – Oeral Thûs 2
3 Sneek – De Sneker Pan 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Drachten – Twee Gebroeders 5
6 Lemmer – Lemster Skûtsje 6
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 7
8 Earnewald – Twee Gebroeders 8
9 Langweer – Twee Gebroeders 9
10 Stavoren – Sûdwesthoek 10
11 Bolsward – Bolsward 11
12 Drachten – d’ Halve Maen 12
13 Woudsend – Klaas van der Meulen 13
14 Huizum – It Doarp Huzum 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 21.6
2 Sneek – De Sneker Pan 21.8
3 Bolsward – Bolsward 41
4 Grou – Doarp Grou 43
5 Joure – Oeral Thûs 47.8
6 Earnewald – Twee Gebroeders 49
7 Lemmer – Lemster Skûtsje 49.9
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 53.9
9 Drachten – d’ Halve Maen 63.9
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 64
11 Drachten – Twee Gebroeders 70
12 Langweer – Twee Gebroeders 72
13 Stavoren – Sûdwesthoek 77
14 Huizum – It Doarp Huzum 94