Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

23 juli 2009, Langweer: vijfde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Gelukkig konden we weer eens op ongereerde zeilen het water op. Zoveel wind als gisteren zat niemand op te wachten. Ik heb gisteravond meerdere bemanningsleden van andere skûtsjes gesproken en daar waren velen bij die aangaven dat ze het niet meer konden verzeilen. Gewoon te veel wind dus. Maar vandaag waren we dat natuurlijk vergeten.

Vorige jaar moesten we op Langweer vijf keer starten. Dit jaar iets meer dan de helft van vorig jaar. Het werden drie starts. De eerste twee keer lagen we precies op de lijn. Dus of ook wij verantwoordelijk waren, ik weet het niet. Wel zag ik dat er andere skûtsjes waren die nog hoger lagen, dus die waren zeker te vroeg, maar na de derde start waren we echt los. Maar niet goed. Zowel boven als onder ons waren skûtsjes die al verder weg waren dan wij. Johannes probeerde meteen stuurboord weg te komen, zodat we de vloot op bakboord weer op konden vangen. Maar toen we de wal naderden, kwam daar Leeuwarden op bakboord aan. Wij konden er niet voor langs en moesten wel onder hem draaien. Maar met deze wind, liet het Lemster Skûtsje zien dat het hoog aan de wind kon. Want aan het einde van het rak, waren wij hoger dan Leeuwarden en lagen ook nog steed voor hem. Maar desondanks schat ik in dat wij op dat moment op een elfde of twaalfde plek lagen, dus geen goede start.

Er lag een mooi kruisrak op de langweerder wielen. Maar de beste slag lag toch wel bij de wal langs. Daar zeilden we dan ook meestal langs.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Ook ten opzichte van andere skûtsjes liepen we snel. Ik zag regelmatig een skûtsje achter ons langs gaan, die eerder nog voor ons lag. Langzaam kropen we omhoog. Waren we negende bij de hoogste ton, een route later lagen we al zevende. En de volgende route konden wij de Súdwesthoek op bakboord opvangen, waardoor we zesde werden.

Toen was er nogal een groot gat naar de skûtsjes voor ons. Wij zijn wel verder op hun ingelopen, maar konden niet voldoende dichtbij komen om echt bedreigend te worden. In het laatste kruisrak deed Johannes nog een laatste poging door vanaf de ton bij de snelweg meteen door de wind te gaan, om te kijken of we het skûtsje voor ons, Bolsward, op die manier nog in konden halen. Maar het had geen effect. Sterker nog, het werd een slecht kruisrak en we verloren ten opzichte van Bolsward. Maar ik had al eerder gezegd dat de betere slag bij de wal lag, dus geheel onverwacht was dit niet.

Maar we lagen toen al zover voor op nummer zeven dat we deze gok wel aankonden en kwamen daardoor uiteindelijk nog steeds als zesde over de finish.

Maar twee skûtsjes die voor ons zijn geëindigd, Sneek en Joure, hebben nog een protest. De uiteindelijke uitslag kan dus nog beter worden, we wachten af.

Nu ik dit schrijf, hoor ik dat Joure 14 strafpunten heeft gekregen. Gevolg is dat wij nu vijfde in het klassement staan. Een positie die voor deze nieuwe bemanning op een geheel nieuw opgetuigd skûtsje (nieuwe mast en nieuwe zeilen) gewoon goed is te noemen. Natuurlijk strijden we voor meer en beter, maar voorlopig ben ik goed tevreden hoe ons skûtsje en de nieuwe bemanning presteert.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Sneek – De Sneker Pan 2
3 Heerenveen – Gerben van Manen 3
4 Bolsward – Bolsward 4
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 5
6 Drachten – d’ Halve Maen 6
7 Drachten – Twee Gebroeders 7
8 Stavoren – Sûdwesthoek 8
9 Woudsend – Klaas van der Meulen 9
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 10
11 Earnewald – Twee Gebroeders 11
12 Langweer – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Joure – Oeral Thûs 14 protest

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 7.8
2 Grou – Doarp Grou 7.8
3 Sneek – De Sneker Pan 11
4 Bolsward – Bolsward 17
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 21
6 Joure – Oeral Thûs 21.9
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 25
8 Drachten – d’ Halve Maen 27
9 Earnewald – Twee Gebroeders 29
10 Drachten – Twee Gebroeders 30
11 Stavoren – Sûdwesthoek 34
12 Woudsend – Klaas van der Meulen 38
13 Langweer – Twee Gebroeders 48
14 Huizum – It Doarp Huzum 49