Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

23 juli 2008, Lemmer: elfde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Vanochtend met de hele club (bemanning, bestuur, partners) op het ontbijt geweest bij bakker Breimer. Een bijna al jaarlijkse traditie die erg wordt gewaardeerd door ons. Direct daarna zijn we naar het skûtsje gegaan en hebben het licht-weer-zeil aangeslagen samen met de daarbij behorende fok. Het was namelijk prachtig weer, alleen was er ook erg weinig wind.

Rond 13:40 uur hebben we de landvasten losgegooid en zijn we gaan zeilen. Rond 14:00 uur klonken de welbekende 10-minuten-schoten en om 14:10 uur startten we. Het was voor ons een spannende start, want we gingen over de startlijn, maar voordat het startschot er was, konden we terug onder de startlijn varen. Direct daarna het startschot en een hoop getoeter van de kotter, wat inhield dat er een aantal skûtsjes te vroeg waren gestart. Ik zag dat er drie borden omhoog gingen, maar niet het nummer 11. Dat is het nummer van het Lemster Skûtsje.

We doken een kruisrak in en lagen mooi hoog ten opzichte van de rest van het veld. Nog niet in de eerste positie, maar wel voorin. Toen wij al in de buurt van het stoomgemaal kwamen, zag ik een juryboot die gebaarde en riep dat de wedstrijd was afgelast. We begrepen er niets van. Achteraf hoorde ik dat er vier skûtsjes te vroeg waren geweest en dat door een slechte communicatie tussen de kotter en het contraschip dit niet door de wedstrijdleiding was begrepen. En als bij het skûtsjesilen vier schepen of meer te vroeg starten, is het algeheel vals. Dus een nieuwe start.

Omdat Ale niet geheel tevreden was over de zeilvoering, besloten we de mid-weer-fok aan te slaan en de licht-weer-fok weer onder het dek te leggen. Zo hebben we de wedstrijd gezeild. We kwamen niet goed uit de start. Toen wij door de wind gingen bij de polderdijk, ging het gehele veld voor ons langs. Toen we bij het stoomgemaal weer bakboord richting hoogste ton gingen, bleek toch dat daar een betere wind was, want wij konden als achtste om de hoogste ton heen. Niet super, maar in ieder geval niet als laatste.

In de wedstrijd konden we het skûtsje niet aan de praat krijgen. Als er vlagen waren, ging het goed, maar als de wind even weg viel, wilde het skûtsje niet op gang komen. Maar ook hadden skûtsjes wel eens een privé vlaag. Zo ging het skûtsje van Langweer bij de pier aan het strand onder ons door met flinke snelheid, terwijl wij bijna geen wind hadden.

Zo hebben we twee routes gezeild, waarbij wij nog meer plekken hebben verloren en uiteindelijk als elfde finishten. Een resultaat wat ons teleursteld.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Woudsend – Klaas van der Meulen 0.9
2 Bolsward – Bolsward 2
3 Joure – Oeral Thûs 3
4 Sneek – De Sneker Pan 4
5 Stavoren – Sûdwesthoek 5
6 Earnewald – Twee Gebroeders 6
7 Grou – Doarp Grou 7
8 Huizum – It Doarp Huzum 8
9 Drachten – Twee Gebroeders 9
10 Langweer – Twee Gebroeders 10
11 Lemmer – Lemster Skûtsje 11
12 Drachten – d’ Halve Maen 12
13 Heerenveen – Gerben van Manen 13
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Sneek – De Sneker Pan 13.8
2 Heerenveen – Gerben van Manen 15.7
3 Bolsward – Bolsward 22
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 31.9
5 Grou – Doarp Grou 35
6 Earnewald – Twee Gebroeders 35
7 Drachten – d’ Halve Maen 42.9
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 43
9 Joure – Oeral Thûs 45.3
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 46
11 Langweer – Twee Gebroeders 51
12 Drachten – Twee Gebroeders 53
13 Stavoren – Sûdwesthoek 64
14 Huizum – It Doarp Huzum 67