Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

2 augustus 2010, Woudsend: zevende

Gepubliceerd op:

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Op het Heegermeer kan meestal mooi worden gezeild. Maar deze ochtend was het water spiegelglad, er was geen wind. Maar volgens Piet Paulusma zou er windkracht 2 tot soms een kleine 3 bf komen, dus wij hielden goede hoop. En inderdaad, toen wij rond 12.30 uur het water op wilden, stond er wind. Niet erg hard, maar zeker voldoende om te zeilen.

Wij zaten bij de start midden in het veld. Mooi op bakboord richting de wal bij de Yndijk, alleen de hoogste schepen kregen daar het recht van de wal. Wij moesten toen gedwongen door de wind en stuurboord richting de schepen achter ons, die zover weg lagen dat wij geen recht van de wal meer hadden, maar wel hun recht van bakboord. De goede startpositie moest geheel prijs worden gegeven. Ik schat dat wij dan ook rond de 11e plaats lagen toen we weer een beetje normaal konden zeilen.
Opnieuw een teleurstelling. Toch begon het wel weer te lopen, maar ons 1e voordeel pakten wij pas toen we het kruisrak van de 2e route ingingen. Wij konden toen tussen Leeuwarden en de ton komen en schoven daardoor 1 plekje vooruit.

De 2e route begon. Er werd weer een zandloper gevaren dus 2x een kruisrak en 2x een ruim rak. In dit kruisrak maakte Johannes een kleine tussenslag en dat leek goed uit te pakken. Toen wij de hoogste ton naderden kon Bolsward niet meer voor ons komen. Bolsward, het skûtsje dat toch maar nummer 3 staat in het klassement. Voor ons lag Woudsend. Ik kon nu goed tellen en zag dat wij 8e lagen.

De 3e route begon. Wij zeilden achter Woudsend aan en ik zag dat Bolsward direct stuurboord weg ging, vermoedelijk om ons bij de hoogste ton weer bakboord op te kunnen vangen. Dit bleek een slechte slag te zijn, want Bolsward kwam verder achter ons te liggen en zelfs het skûtsje van Sneek, dat ver voor ons lag, kon nu nog maar net voor ons om de ton komen. Woudsend lag al wel voor Sneek. Achter ons was nu niet meer Bolsward, maar het skûtsje van Drachten. Sneek moest toen wat proberen en die ging in het 2e kruisrak bakboord weg, terwijl wij juist stuurboord bleven varen. Helaas pakte dit nu anders uit dan gehoopt. Bij de hoogst ton zag ik dat Sneek namelijk zijn achterstand goed had gemaakt en ook weer voor Woudsend lag. Dat was dus een tegenvaller. Achter ons was er ook volop strijd, want Bolsward had Drachten weer ingehaald en zeilde nu weer achter ons aan.

We gingen voor de wind in de richting van de laagste ton om de 4e route te starten. Dit was achteraf ook de laatste route, want het tijdstip van 4 uur naderde. We zeilen meestal maar 2 uur. Voor de wind dreigden wij te snel op Woudsend in te lopen. Dat klinkt vreemd, maar voor de wind wil je dat niet. Dan krijg je van die loefduels en daarbij verlies je vaak meer dan je wint. Dus de schoot werd wat ingetrokken zodat er wat snelheid uit het skûtsje ging. Daardoor konden wij bij de ton direct achter Woudsend aansluiten en het kruisrak zo hoog mogelijk in varen.

De 4e route begon. Zowel Sneek als Woudsend gingen door de wind. Ik denk dat ze op elkaar letten en daarom ook met elkaar meezeilden. Dat is verdedigend zeilen Wij kozen opnieuw voor de aanval en bleven doorzeilen. Ons nadeel zou wel zijn dat we dan stuurboord op de hoogste ton uitkwamen, maar Johannes besloot nu weer een tussenslag te maken zodat wij ook bakboord bij de ton uit konden komen. Hierdoor passeerden wij halverwege de skûtsjes van Sneek en Woudsend. Omdat wij nu stuurboord lagen moesten wij voorrang verlenen. Maar bijna, echt bijna hadden we Woudsend toen al. Maar het risico van 14 strafpunten was te groot en Johannes besloot achter Woudsend langs te sturen. Maar bij de ton, kwamen wij bakboord terug en wij konden daar iets hoger dan Woudsend uitkomen. Het grote voordeel hiervan was dat wij bij de laagste ton aan de goede kant lagen en daardoor het recht van de weg hadden en Woudsend dus achter ons aan moest sluiten. Toen moesten we ook meteen naar de finish en dat voordeel lieten we niet meer lopen. In de uitslag werden we dus 7e. Opnieuw niet echt goed als uitslag, maar het zeilen door de kruisrakken ging redelijk. Met een goede start dan geef ik ons zeker goede kansen voor een keer een topklassering, want daar zijn we wel eens aan toe.

uitslag

# schip punten details
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Langweer – Twee Gebroeders 2
3 Joure – Oeral Thûs 3
4 Heerenveen – Gerben van Manen 4
5 Earnewald – Twee Gebroeders 5
6 Sneek – De Sneker Pan 6
7 Lemmer – Lemster Skûtsje 7
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 8
9 Bolsward – Bolsward 9
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 10
11 Drachten – Twee Gebroeders 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 12
13 Drachten – d’ Halve Maen 13
14 Huizum – It Doarp Huzum 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 14.8
2 Joure – Oeral Thûs 14.9
3 Bolsward – Bolsward 29.8
4 Earnewald – Twee Gebroeders 29.9
5 Grou – Doarp Grou 30.9
6 Sneek – De Sneker Pan 33
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 40
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 43
9 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 44
10 Drachten – Twee Gebroeders 48
11 Langweer – Twee Gebroeders 53
12 Stavoren – Sûdwesthoek 55
13 Drachten – d’ Halve Maen 56
14 Huizum – It Doarp Huzum 77