Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

2 augustus 2007, Lemmer: vierde

Gepubliceerd op:

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Lemmer, 2e dag.

Na de teleurstelling van gisteren zijn we vandaag met veel goede moed weer wakker geworden. Op het palaver werd een windkracht voorspeld van 3 tot 4, en later zelfs kans op 5. Dus opnieuw geen lichtweertuig aangeknoopt, maar gezeild met het zeil waar we al de hele competitie mee zeilen. Wel besloot Ale om een andere fok mee te nomen, namelijk een lichtweerfok.

Op het IJsselmeer bleek het echter bijna windstil. Dus allereerst werd de fok gewisseld. Ook de trim van het grootzeil werd aangepast. Maar omdat er zo weinig wind was, werd de startprocedure afgebroken en was er een uitstel van de wedstrijd. Misschien nog maar 1 minuut na het uitstel kwam er wind. Gelet op de berichten bij het palaver gingen wij opnieuw de fok wisselen, dus de iets vlakkere fok er weer op. Ook ging Jacob Zwerver nog even de mast in om enkele rabanden te verstellen. We konden het allemaal redden voor de 2e start.

Bij het startschot lagen we, volgens kijkers, iets te laag ten opzichte van de lijn, we hadden dus geen hoogte genoeg. Ik zag wel dat Woudsend hoger dan ons zeilde en ons ook voorbij ging. Het was voor Ale zoeken naar gaten om stuurboord uit te kunnen. Nadat een aantal skûtsjes al achter ons waren weggedraaid, konden wij ook stuurboord uit. We moesten daarbij wel meteen naar beneden sturen om Eernewoude voor te laten gaan die nog bakboord lag, maar die hoopten we later in het kruisrak wel weer bakboord op te vangen.

Maar bij de hoogste ton lagen wij bij lange na niet in het voorveld. Wel konden we zien dat er een spectaculaire volgende ton aan zat te komen. Het was een groep van wel 7 skûtsjes die de benedenwindse ton naderden. Wij moesten gedwongen door andere skûtsjes wel zeer ruim om die ton heen, maar toen wij daar dan aankwamen zagen wij dat midden door het veld de skûtsjes van Drachten en Lodewijk Meeter aan kwamen. Die lagen natuurlijk niet boord aan boord toen wij de cirkel van 2 scheepslengten ingingen en hadden dus ook geen recht om tussen ons en de ton in te gaan. Toch deden ze het en zowel Drachten als Lodewijk Meeter botsten tegen het Lemster skûtsje. Maar met veel geraas en geduw kwamen de skûtsjes weer los van elkaar en we zeilden het 2e kruisrak in van de zandloperroute.

Toen werd het voor ons weer een wedstrijd al vele anderen. Vaak hoger en sneller dan andere skûtsjes scharrelden wij door het veld en één voor één haalden wij een aantal voor ons liggende skûtsjes in. Maar voor ons lagen nog wel Sneek, Grou en Heerenveen, allemaal concurrenten die in het klassement ook al voor ons staan, dus die moesten wij in gaan halen om onze positie te kunnen verbeteren.

Pas in de laatste route lukte het om Heerenveen te benaderen. Zij moesten bij het ronden van de ton door de wind toen Grou er bakboord aan kwam en dat nam toch wel zoveel tijd dat wij dicht bij konden komen. We kregen in het voordewindse rak een mooi loefduel en dat leken wij te winnen. Alleen bleven wij steeds een metertje of zo achter Heerenveen hangen, dus net niet boord aan boord. Dus mochten wij bij de ton niet tussen Heerenveen en de ton in en moesten wij in het kruisrak opnieuw proberen om Heerenveen in te gaan halen. Ale is in dat kruisrak wel 4x door de wind gegaan, steeds met het doel om Heerenveen later in het kruisrak bakboord op te kunnen vangen. Uiteindelijk slaagden wij daar in en lagen wij in 4e positie. Zo kwam wij ook op de finish aan.

We hadden toen nog wel de protestvlag hangen tegen de skûtsjes van Drachten en Lodewijk Meeter, dus Ale moest bij aankomst meteen richting protestcommissie.

Ik weet nu alleen nog maar dat dit protest niet ontvankelijk is verklaard, net als de protesten van Drachten en Lodewijk Meeter, zodat we op de 4e plaats bleven. Waarom dat zo is heb ik nog niet gehoord. Ik ben net bij de prijsuitreiking geweest bij de feesttent en heb daar gehoord dat de Zuidwesthoek, de Halve Maan en Leeuwarden een protest hebben verloren. Maar er zijn ook hogere beroepen ingediend, dus er kan morgen nog wat wijzigen.

Morgen de laatste wedstrijd. Volgens de voorlopige tussen stand staan wij nog steeds 5e. We staan 1 punt achter de Halve Maan en al 4,9 punten achter Heerenveen. Het zal dus lastig worden om Ale op het podium te krijgen. Maar we gaan morgen opnieuw voor de overwinning.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Bolsward – Bolsward 0.9
2 Sneek – De Sneker Pan 2
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Lemmer – Lemster Skûtsje 4
5 Heerenveen – Gerben van Manen 5
6 Langweer – Twee Gebroeders 6
7 Joure – Oeral Thûs 7
8 Earnewald – Twee Gebroeders 8
9 Drachten – Twee Gebroeders 9
10 Woudsend – Klaas van der Meulen 10
11 Huizum – It Doarp Huzum 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 14 protest
13 Drachten – d’ Halve Maen 14 protest
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14 protest

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Sneek – De Sneker Pan 14.8
2 Grou – Doarp Grou 19.9
3 Heerenveen – Gerben van Manen 22
4 Drachten – d’ Halve Maen 25.9
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 26.9
6 Earnewald – Twee Gebroeders 36.9
7 Langweer – Twee Gebroeders 39
8 Bolsward – Bolsward 47.9
9 Woudsend – Klaas van der Meulen 51
10 Drachten – Twee Gebroeders 51
11 Joure – Oeral Thûs 53
12 Huizum – It Doarp Huzum 58
13 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 61
14 Stavoren – Sûdwesthoek 62