Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

16 juni 2012: Waterpoortrace

Gepubliceerd op:

Waterpoortrace 2012

Afgelopen zaterdag is de Waterpoortrace weer gezeild. Dit is een wedstrijd die wordt georganiseerd door de Sneker Pan, en wordt ook wel de Dicky van der Werf-memorial genoemd, naar de overleden Sneker met een hart voor veel zaken die Sneek aangingen, waaronder het Sneker skûtsje.
Er stond behoorlijk wat wind, ik schat een constante windkracht 5 met in de vlagen uitschieters naar 6, en misschien wel een kleine 7.
In de ochtend was het echter nog rustiger en toen werd de 1e wedstrijd gezeild. Wij hadden alleen een reef in het grootzeil gezet. Dat was voldoende, maar tegen het einde van die wedstrijd was het echt werken en moesten de schoten regelmatig los worden gelaten omdat we te veel wind kregen.
Onze 1e start leek prima. Mooi aan de wind zeilend richting de Poelen, maar toen we bij de al kwamen en ree gingen zag ik dat er meerdere skûtsjes over bakboord aankwamen. Wij hebben besloten om achter een groep langs te zeilen en zodoende te profiteren van het bakboord terug komen bij de hoogste ton. Achteraf niet de beste keus, want bij die hoogste ton waren alle stuurboord schepen al voor ons langs gegaan. We lagen nagenoeg laatste.
Er was een mooie route uitgelegd en in het voordewindse rak konden wij al aardig opstomen. Ook de kruisrakken liepen prima. Het Lemster skûtsje doet goed mee en verliest niets ten opzichte van andere skûtsjes. Vlak voor het laatste kruisrak lagen wij al 6e. Maar bij de finish zag ik dat de SWH weer voor ons was gekomen en zodoende eindigden wij als 7e.
Wedstrijd 2 verliep voor ons minder leuk. De aanvang niet. Wij kwamen prima weg, weer op dezelfde plaats als de 1e start, maar we konden nu wel voor de bakboord liggende schepen langs. We hadden nu minder zeil staan, omdat de wind behoorlijk harder was geworden. De fok was gereefd en ook het grootzeil had een reef extra gekregen. Toen wij de hoogste ton naderden lagen wij geschat op de 3e plaats. Maar op dat moment kwam er een speedboot aan die ons mededeelde dat de wedstrijd over was. Zij gaven geen reden op, maar wij schatten dat het de windkracht was. Misschien kwam er een slechtweerfront aan? Dus wij zeilen door naar het starteiland, waar wij het skûtsje ook aan de wal wilden leggen. Vlak bij het eiland echter kwam er weer een speedboot aan die vertelde dat nu was besloten dat we toch weer moesten starten.
Wij dachten meteen aan een dag eerder. Toen zeilden we met gasten aan boord en overkwam ons hetzelfde. Toen zijn we terug gezeild naar de startlijn, en daar hebben we nog een kwartier heen en weer gezeild. Daarna werd de wedstrijd opnieuw afgelast.
Misschien verkeerd ingeschat, maar wij wilden dat niet weer. Daar speelde de harde wind ook in mee, want het risico op averij was behoorlijk aanwezig. Er was al een skûtsje uitgevallen met schade. Die combinatie deed ons besluiten om niet weer terug te zeilen. Samen met Bolsward zijn wij aan de wal gaan liggen. Daar zagen wij dat er toch wel een 2e wedstrijd kwam, maar dus zonder ons.