Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

15 juli 2008, Earnewâld: elfde

Gepubliceerd op:

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Earnewâld

Vanochtend zijn een aantal bemanningsleden begonnen met het repareren van de ophang-ogen aan de gaffel, waarbij wij gisteren averij opliepen. Er zat wel een noodbout in, maar daarmee kunnen we dit seizoen niet verder varen. Het was een echte noodbout. Mijn broer, Henk, heeft vanochtend vanuit Lemmer een aantal bouten, moeren, ogen en ringen meegebracht. Daarmee kon Ale met de lasapparatuur die hij altijd bij zich heeft, weer een nieuw en we denken nu een veel steviger ophang-oog maken. Het is wat dikker geworden en wat beter staal. Dus we gaan er van uit dat het probleem ook voor de toekomst opgelost zal zijn.

Dan de wedstrijd: Eernewâld is een wedstrijdwater waar we de laatste jaren niet zo gelukkig zijn geweest. Hoe zou het vandaag gaan? De loting was negende, iets wat op Earewâld niet echt goed is, hoe meer naar voren hoe beter, want je moet direct uit de gribus zien te komen.

Onze start was net als gisteren, op De Veenhoop, perfect. Snel weg en ook meteen goed hoogte pakken. We schoten ook direct over De Halve Maan heen. Toen we het Zandmeer opgingen, naderde het skûtsje van Lodewijk Meeter al. Helaas zeg ik nu, want waar we van het Zandmeer de Folkersloot in moesten, werden we gedwongen door Lodewijk Meeter om naar beneden te zeilen. We konden niet boven hem komen, omdat hij tegen de wal aanvoer. Maar hierdoor konden de skûtsjes achter ons wel achter Lodewijk Meeter langs, en die maakten op de Folkertsloot meteen goed hoogte.

Wij lagen te bekken in de smerige wind van Lodewijk Meeter. Dat betekende ook nog eens dat we in de eerstvolgende slag daarna stuurboord terug kwamen, dus al die skûtsjes die later aan kwamen zeilen hadden voorrang omdat ze bakboord lagen. Ik denk dat we daar wel drie, of misschien wel vier plekken hebben verloren.

En toen moesten we kruisen in de Folkertsloot en dat samen met nog veel skûtsjes, dus constant verstoorde wind en dat in een brede sloot. We konden niet meer doen dan meezeilen. We hadden zelfs nog een gelukje met Albert Visser van Drachten. Want toen we net bij de wal waren gedraaid en over stuurboord liggend weer wegzeilden, kwam Drachten op bakboord aan. Als we toen weer ré waren gegaan, hadden we helemaal stil gelegen. Maar ja, dat zijn wel de wedstrijdregels en we hadden het moeten doen. Maar gelukkig zag Albert dit en ging door de wind, om ons zo ruimte te geven om door te kunnen zeilen.

Maar niet alles zat mee. In een ander kruisrak draaide Joure te dicht achter ons. De opsteker van Joure dreigde ons skûtsje te rammen. Ons achterdek zocht veilig heenkomen en direct daarna ging de kop van Joure tegen ons roer. Gelukkig was, omdat Joure draaide, de snelheid niet hoog en ontstond er geen schade.

Toen gingen we zelf in de fout. Een kleine inschattingsfout en het Lemster Skûtsje raakte de hoogste ton in de Folkertsloot. We konden alleen maar besluiten om de ton nog eens te ronden. Maar hoe? Want rechts achter ons, bijna naast ons, zeilde Eernewoude. En links achter ons, zeg ook maar naast ons, zeilde Joure. We konden niet keren. We zouden dan ook nog moeten geipen en het risico één van die schepen te raken, was te groot. Ale besloot tot een alternatieve maneuvre. We lieten de fok zakken en lieten ook de nok wat naar beneden gaan, om zo de snelheid uit het schip te halen. Hierdoor lieten we Joure en Earnewâld voor ons gaan en was op de verkeerde manier toch hetzelfde doel bereikt. In het een-na-laatste kruisrak konden we Joure nog weer inhalen. Ook daarbij hadden we weer een kleine aanvaring. Joure moest onder ons draaien, maar deed dat vrij laat. Hierdoor draaide de kont van Joure naar onze kop en we botsten, maar opnieuw geen schade en beiden zeilden door.

Hierna naderden we de finish. Joure moest naar plaats dertien en wij naar plaats negen. Maar het was wel in omgekeerde volgorde finishen, dus wij moesten verder. We hadden genoeg voorsprong opgebouwd om als elfde te finishen.

Morgen ruim water, het Sneekermeer. Daar kijken we naar uit, want de nauwe waters hebben ons niets gebracht.

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Bolsward – Bolsward 2
3 Sneek – De Sneker Pan 3
4 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 4
5 Woudsend – Klaas van der Meulen 5
6 Grou – Doarp Grou 6
7 Drachten – d’ Halve Maen 7
8 Langweer – Twee Gebroeders 8
9 Earnewald – Twee Gebroeders 9
10 Drachten – Twee Gebroeders 10
11 Lemmer – Lemster Skûtsje 11
12 Joure – Oeral Thûs 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 13
14 Huizum – It Doarp Huzum 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 1.8
2 Sneek – De Sneker Pan 3.9
3 Bolsward – Bolsward 5
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 7
5 Earnewald – Twee Gebroeders 10
6 Joure – Oeral Thûs 11
7 Grou – Doarp Grou 12
8 Drachten – d’ Halve Maen 14
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 15
10 Langweer – Twee Gebroeders 16
11 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 15
12 Drachten – Twee Gebroeders 19
13 Stavoren – Sûdwesthoek 25
14 Huizum – It Doarp Huzum 26