Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

10 augustus 2012: Sneek, Lemmer 5e

Sneek 2012

Alle fotos van dit seizoen zijn belangeloos terbeschikking heeft gesteld door de fotograaf Jaap Cuperus.
Hartelijk dank hiervoor

En opnieuw zijn de 11 wedstrijden voorbij. In dit seizoen zonder enige afgelasting, dus dat is mooi. Het was vanochtend eerst wel spannend, want er stond op het Sneekermeer geen wind. Het was echt drijven en dobberen, maar tijdens het palaver was al doorgegeven dat iets na 14.00 uur er wel wind zou komen. En dat klopte gelukkig, dus ook deze wedstrijd kon doorgaan. Wij lagen, samen met vele andere skûtsjes al mooi vroeg bij de startlijn, en probeerden daar zoveel mogelijk op de lijn te blijven liggen. Dus de schoten waren los en de zwaarden werden in de grond geduwd. Vlak voor de start de schoten aan, de zwaarden uit de grond en zeilen maar. Dat ging niet helemaal zoals wij wilden, want we kwamen onvoldoende snel op gang. Ik zag dat onder ons het skûtsje van Sneek het zelfde overkwam. Wij zeilden na de start meteen stuurboord weg, zodat we bakboord bij de hoogste ton konden komen. Sneek deed dit niet. Het bleek dat wij dat goed hadden bedacht, want wij gingen als 6 e rond de ton. Natuurlijk hadden we liever vooraan gelegen, maar dat zat er vandaag niet in. Erger was dat Joure voor ons was en ver ook. Wij moesten, om Joure in het klassement te passeren, voor Joure eindigen en daar leek het niet op. Toen ik achterom keek zag ik dat Sneek als een van de laatsten de hoogste ton passeerde. We hadden weer een zandloper en dus kwam er in dezelfde route nog een 2 e kruisrak. Opnieuw kozen wij voor de stuurboordslag, maar dit keer gaf dat geen voordeel, sterker nog, we verloren. Het meest verbaasd was ik wel over Sneek, want zij gingen als 2 e om deze ton. Wat een inhaalrace was dat. Het kan niet anders dan dat zij een privévlaag hebben gehad. Maar hierna lagen we achter het skûtsje van SWH en dat is een lastig skûtsje om te passeren. Bij een ruimwinds rak gebeurde het zelfs dat wij onder het skûtsje van Earnewâld kwamen en daar probeerde Woudsend ook weer van de profiteren. We zakten daar af naar de 8 e plaats. Dat zou voor ons ook betekenen dat wij ook achteruit in het klassement zouden gaan, want Drachten lag voor ons en zij hadden maar 1,1 punt achterstand op ons. Dus als wij niet direct achter hen konden finishen zouden wij in het klassement zakken naar de 8 e plaats. In de een na laatste route leek het er op dat wij die 7 e plaats toch veilig konden stellen, want wij konden SWK bakboord opvangen. Maar schipper Auke de Groot keek niet op of m en zeilde gewoon stuurbord door. Johannes moest zelfs naar beneden sturen. In principe rijp voor een protest, maar op die manier 7 e blijven was niet wat wij wilden. Dus opnieuw de aanval ingezet op SWH. In het allerlaatste kruisrak, zelfs de laatste bakboordslag naar de finish, konden wij SWH opnieuw op bakboord benaderen. Johannes riep nu wat luider, of moet ik zeggen dwingender, dat wij bakboord lagen. En dat hielp. Auke de Groot erkende dat wij voorrang hadden en draaide onder ons. Hierna was het een kwestie van doorzeilen tot we de finish konden bezeilen. Dus stuurboord uit naar de finish en eindigen als 5e . Drachten was 5 e , dus hiermee handhaafden wij de 7 e plaats. Mijn doel was te eindigen bij de top 5. Dus dat is niet gelukt. Ontevreden? Wel over de plaats, maar niet over het zeilen. Ik bedenk namelijk wel dat we fouten kunnen voorkomen en dat scheelt een protest van 14 punten en een groene vlag van 3 extra punten. Ik heb het klassement nog niet gezien met de exacte punten, maar schat in dat we, zonder die strafpunten, dan nu al hoger waren geweest dan de 7 e plaats. Het nare gevoel van vorig jaar, toen echt alles fout ging, is er niet meer en dat geeft voldoende motivatie voor de toekomst.

In sande plak, no ja t koe minder-
Mar tink no net:”sie sa we bin’dr”-
Nee, dr tsjinoan_ want ‘t kin gewoan-
De kop dr foar en sile blinder!