Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

Ik accepteer de privacyvoorwaarden

1 augustus 2005, De Veenhoop: eerste

Gepubliceerd op:



(klik op de foto’s voor een vergroting)

Na een regenachtige zondag hebben we op maandag eerst de gaffellijn gerepareerd. Nu van staal, zodat deze niet kan doorslijten. Ook hebben we het peil gecontroleerd, waaruit blijkt hoe diep het schip ligt. Om 12.30 uur zijn we het water opgegaan, zodat we goed aan konden voelen hoe de wind was en ook de zwaardenmannen Cor en Siene wisten waar de ondiepten waren. Het is namelijk behoorlijk ondiep op de Wijde Ee.

Dit jaar was de wind zo gunstig dat het Grietmansrak ook te bezeilen was. Mooi voor het publiek.

Op De Veenhoop wordt vanaf de wal gestart. Wij moesten vanaf de 6e plaats starten. Onze afspraak was om niet de bovenkant van het meer te zoeken, maar de onderkant en dan hopen dat de andere skûtsjes elkaar veel zouden hinderen en meer last zouden hebben van de bomen.

Bij het startschot begon Jan Tjitte Brouwer onmiddellijk met het hijsen van het grootzeil. Alleen, wat er ook gebeurde, het skûtsje bleef liggen. Kennelijk met de kont in de modder.

Jan Zwerver sprong op de wal en duwde het skûtsje los. Toen we voeren zag ik dat het skûtsje van Joure al naast ons lag en ook Sneek naderde ons al. Zij waren als 9e gestart.

Toen we het meer op gingen, waren wij de enige die beneden het meer opzocht. De andere 13 gingen allemaal onder de bomen, hoog op het meer. Wij liepen met een flinke snelheid en zagen dat de anderen stil vielen.

Bij de hoogste ton hadden we alleen de Leeuw en de Zwaan nog voor ons. In het kruisrak terug naar het Grietmansrak kon Lemmer zijn kracht laten zien. Heel hoog aan de wind lukte het om beide skûtsjes voor te komen, zodat we als 1e het Grietmansrak in gingen. De rest van de wedstrijd hadden we alleen Heerenveen achter ons aan. Het leek wel of ze met elastiek aan ons vast zaten. Soms even verder van ons af en dan weer dichterbij.

Heerenveen moest echter naar de 12e plaats om te finishen en wij maar naar de 9e. We gingen nog voor Heerenveen op de finish af, zodat we al voor het schot lekker konden genieten van het gevoel, dat we gingen winnen, dus voor de 2e keer ging de Lemster vlag in top. Daarna Heerenveen, die zaterdag had gewonnen. We hebben nu beiden 0,9 punten. Heerenveen staat nog bovenaan, omdat bij gelijke stand de uitslag van De Feanhoop telt (omdat dit de eerste wedstrijd is waar alle 14 skûtsjes gestart zijn).

Direct na de wedstrijd kwam de commissie 2000 aan boord. Zij voeren mee naar het volgschip, zodat er niets onreglementairs verwijderd kon worden. Zij controleren onder andere of we wel onder de juiste zeilen hebben gevaren, of we geen verkeerde dingen aan boord hebben en ook of het waterpeil goed stond. Alles bleek in orde en dat leverde dus ook geen problemen op.



(klik op de foto’s voor een vergroting)

uitslag

# schip punten details
1 Lemmer – Lemster Skûtsje 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Sneek – Sneker Pan 4
5 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Stavoren – Sûdwesthoek 7
8 Bolsward – Bolsward 8
9 Joure – Oeral Thûs 9
10 Earnewald – Emanuel 10
11 Drachten – d’ Halve Maen 11
12 Huizum – It Doarp Huzum 12
13 Drachten – Twee Gebroeders 13
14 Langweer – Jonge Jan 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Lemmer – Lemster Skûtsje 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Sneek – Sneker Pan 3
5 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 5
6 Stavoren – Sûdwesthoek 5
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
8 Bolsward – Bolsward 7
9 Joure – Oeral Thûs 8
10 Drachten – d’ Halve Maen 9
11 Earnewald – Emanuel 10
12 Langweer – Jonge Jan 10
13 Huizum – It Doarp Huzum 12
14 Drachten – Twee Gebroeders 12